Termometer/hygrometer

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

80
28
Zombieboyy88:
Undrar var ni sätter era termometer/hygrometer i terrariumet? 

Jag får olika värden var jag än sätter dom och vill veta vilket man ska gå efter

På botten får jag 99% 
På toppen 99% 
I mitten 74% 

Låter detta normalt? 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Vad är det för hygrometer du använder? Ifall det är exo-terras eller liknande så är den ganska dålig på att visa rätt. Det viktiga är att den inte ligger på något blött när du mäter, det är trots allt luftfuktigheten som ska mätas. 

Var ett gäng år sedan nu, men jag gjorde ett testa med ett gäng hygrometrar där mätarna låg på samma ställe. Har för mig att et varierade med över 20 procentenheter mellan dem, så är svårt att förlita sig på vad de visar.


80
28
Zombieboyy88:
Aha men om jag lägger den mot bottensubstratet så visar den 99% på en gång, la den på grottan och då visar den nu 65% 

Har en exo terra och en billigare variant som jag köpte på cyberzoo 

5061
3826
Tropfrog:
Ingen av dem ger ett pålitligt värde. Lär dig se och förstå din burk istället. Pålitliga luftfuktighetsmätare är dyra grejor.

Mvh
Magnus  

80
28
Zombieboyy88:
Tropfrog skrev:
Ingen av dem ger ett pålitligt värde. Lär dig se och förstå din burk istället. Pålitliga luftfuktighetsmätare är dyra grejor.

Mvh
Magnus  


Hur lär man sig se sånt? 
Hur dyr är en pålitlig? 

508
304
Jonas77:
Tropfrog skrev:
Ingen av dem ger ett pålitligt värde. Lär dig se och förstå din burk istället. Pålitliga luftfuktighetsmätare är dyra grejor.

Mvh
Magnus  



Hur ska man förstå luftfuktighet genom att se på burken? Dela gärna med dig av kunskap istället för att dumförklara folk.


Jag skulle säga att du med en medioker hygrometer får bäst resultat i terrariets "medel", dvs medelhöjd och medeltemperatur. Luftfukt är klurigt att mäta, det heter ju relativ luftfukt av en anledning. Under lampan är det noll och på substartet är det 100.... Hitta ett medel i terrariet och ta det med en nypa salt. Jämför med luftfukten i ditt rum och få en uppfattning om skillnaden. Inte mycket till råd, men det är vad jag kan förmå just nu. Med samma terrarium och djur så kommer ju erfarenhet, man märker att en minuts dusch den och den tiden ger ett resultat som verkar ge djuren vad de behöver osv. Att djur överlever är ju dock ett väldigt brett spektrum och inte den bästa indikationen tyvärr.

80
28
Zombieboyy88:
Jonas77 skrev:



Hur ska man förstå luftfuktighet genom att se på burken? Dela gärna med dig av kunskap istället för att dumförklara folk.


Jag skulle säga att du med en medioker hygrometer får bäst resultat i terrariets "medel", dvs medelhöjd och medeltemperatur. Luftfukt är klurigt att mäta, det heter ju relativ luftfukt av en anledning. Under lampan är det noll och på substartet är det 100.... Hitta ett medel i terrariet och ta det med en nypa salt. Jämför med luftfukten i ditt rum och få en uppfattning om skillnaden. Inte mycket till råd, men det är vad jag kan förmå just nu. Med samma terrarium och djur så kommer ju erfarenhet, man märker att en minuts dusch den och den tiden ger ett resultat som verkar ge djuren vad de behöver osv. Att djur överlever är ju dock ett väldigt brett spektrum och inte den bästa indikationen tyvärr.


Tack för info och trevligt svar 

5061
3826
Tropfrog:
Jonas77 skrev:



Hur ska man förstå luftfuktighet genom att se på burken? Dela gärna med dig av kunskap istället för att dumförklara folk.



Dumförklara......du har missuppfattat.

Det går att kolla på inredning och botten. Vid högre luftfuktighet är nyansen mörkare än när det torkar ut. Var hänger djuren? Om de håller sig enbart där luftfuktighet är naturligt högre kan det vara ett tecken på uttorkning. Många epifytiska växter är bra på att visa status. Bäst är tillandsia. Hur, var och när bildas kondens är också en fantastisk indikator.

Precis som med värme är det viktigt med gradienter i luftfuktigheten. Att då mäta luftfuktighet med flera olika mätare på olika ställen ger inte bara falsk säkerhet, men hindrar en att lära sig förstå den miljö man skapat.

Djuren kommer alltid att röra sig till den plats där miljön är bäst för dem, värre är det för växterna som tar lite längre tid på sig att flytta sig.

Med det sagt så måste jag erkänna att jag mäter och styr luftfuktighet i min burk via ventilation. Produkten jag använder lades ner för att sensorn var för dyr. Jag litar inte på den till hundra procent och ser det mer som ventilationsstyrning än luftfuktighetsstyrning. Hade det inte varit för känsliga växter och lat skötare hade jag lika gärna kunnat skippa det.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild