Vilken art tillhör denna sötnos?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

198
112
MoreliaMikael:

Så!

För ca ett halvår sedan så kom jag över en vacker liten ormrackare som har den mest aggressiva tonårsfasen jag sett i ett djur någonsin.
Vet att det är en Morelia Spilota, men tidigare ägaren samt jag är osäker på sub-familjen.
Vet inte om det är en blandis, en renrasig eller dylikt då jag bara har tidigare erfarenhet av boa samt fågelspindlar. Kom gärna med inputs.
Vet att varje orm är unik och kan skilja sig från sin förälder eller sitt släkte, men det kanske finns vissa av er där ute som kan relatera detta djur till något ni själva har eller haft.
Har könat ormen och konstaterat att det är en hane.
Av någon anledning så gillar han att hålla sig på en liten gren trots att han har 110x200x70 att utforska.

Han är i dagsläget (ömsade idag) 1,1 meter.



100
165
AllanRiis:
Kanske en macdowelli jaguar men är inte säker

Mvh
Allan

15
5
Bigjim:
MoreliaMikael skrev:
Så!

För ca ett halvår sedan så kom jag över en vacker liten ormrackare som har den mest aggressiva tonårsfasen jag sett i ett djur någonsin.
Vet att det är en Morelia Spilota, men tidigare ägaren samt jag är osäker på sub-familjen.
Vet inte om det är en blandis, en renrasig eller dylikt då jag bara har tidigare erfarenhet av boa samt fågelspindlar. Kom gärna med inputs.
Vet att varje orm är unik och kan skilja sig från sin förälder eller sitt släkte, men det kanske finns vissa av er där ute som kan relatera detta djur till något ni själva har eller haft.
Har könat ormen och konstaterat att det är en hane.
Av någon anledning så gillar han att hålla sig på en liten gren trots att han har 110x200x70 att utforska.

Han är i dagsläget (ömsade idag) 1,1 meter.



Ålder på honom ...men om han ej blir mycket större så är det ej en macdowli..min hona är 290cm .
Tror det är en Morelia spilota variata och i så fall kommer han ej bli mycket större 130-150cm. Alla rutpyton tycker om att klättra . Men Variatan är nog den som håller till i träden mest av de alla. Har haft ett flertal rutpyton och variatan är nog den som överlägset aggresivaste av de alla om man skall benömna det som aggresiv. Vilken morph är jag mindre duktig på.

198
112
MoreliaMikael:

Bigjim skrev:

Ålder på honom ...men om han ej blir mycket större så är det ej en macdowli..min hona är 290cm .
Tror det är en Morelia spilota variata och i så fall kommer han ej bli mycket större 130-150cm. Alla rutpyton tycker om att klättra . Men Variatan är nog den som håller till i träden mest av de alla. Har haft ett flertal rutpyton och variatan är nog den som överlägset aggresivaste av de alla om man skall benömna det som aggresiv. Vilken morph är jag mindre duktig på.


Okej!

Förstått det som att han är ca 1.5 år gammal. 1,1 meter lång enligt senaste öms, och han är väldigt aggressiv.
Försökt med allt. Att inte bara dyka in i terrariet, inte hantera i innan matningstid (flera dagar) och inte hantera flera dagar efter matning. Öppnat terrariet och låtit honom komma ut själv för att sedan långsamt leda honom upp min arm.

Funkar inte. Han väser och hugger så fort han kommer i närheten av mig. Gör jag samma sak med boa constrictorn (BCI) så kommer han ut som en liten hundvalp och tänker inte ens på att jag är ett hot.


15
5
Bigjim:
Nej det förvånar mig ej hade en jättefin diamant jaguar som var känd för att vara handtam. Dvs den satt i handen direkt med ett kraftigt bett. Viktigast är att behålla lugnet och jag gjorde så att jag lät ormen få uppmärkssmhet på t.ex vänster handen och sedn lugnt varligt lyfte ut honom. Med diamantpyton ormen kunde jag hantera liksom en bci sonoran dessert boa bägge i ålder 4-5år.och de var verkligen på hugget. Som du beskriver. 

Sedan har en vän till mig en varigata sådan som jag din är och de är som uppfattar de hetsigaste rutpyton ormarna. Har själv 3 andra sorter som äŕ handtama eller blivit det sedan de kom till mig

Det du kan använda för att distrahera ormen är en mjuk toalett pappers rulle. Så han ej skadar tänderna om den hugger. Vissa använder hanskar när de hanterar men som jag känner så blir det något i mellan och du får ej den där nära kontakten. 

Sedan så beror det på lite vad ditt mål är med ormen . Att kunna hantera den utan att den blir alltför stressad ?
Eller att du får den handtam?

Jag kan bara svara för min egen del och jag har fått alla mina att bli handtama mot mig. Och då har npgra av varit riktigt på hugget. De ormarna har en sak gemensamt. Deras tidigare ägare har hanterat dem med ormkrok ..Så mmin erfarenhet är att de ormarna är de som varit mest stressade och på hugget. Att då kan du ej föra över ditt lugn till ormen..

Jag är ingen expert men jag vet vad som funksr på alls ormar stött på  Ej gift för där skulle ej jag chansa för 100% säker kan man aldrig bli på något .
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild