Problem med värmemattan till min leo

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
4
josseegunne:
Jag använder en Exo terra värmematta och en 100W Exo terra termostat till min leopardgeckos terrarium och jag har trott de fungerat bra fram tills att jag nu upptäckt att det känns kallt även fast allt är igång! Så fort jag drar ut och in sladden så kommer värmen igen. Har någon annan haft något liknande problem och tror ni det är mest logiskt att byta ut termostaten eller värmemattan? 

84
67
Nina_Fiji:
En värmematta ledder bara ström. Jag skulle gissa att det är termostaten. 

5099
3873
Tropfrog:
Jag tycker att det är mycket bättre att felsöka istället för att gissa vad som är fel.

Mvh
Magnus 

84
67
Nina_Fiji:

Absolut men efter som jag inte har grejerna här hos mig så kan jag bara gissa. Och med tanke på att jag jobbar som servis tekniker så är min gissning ganska bra. Men jag kan ju gå in på det teknisk och förklara att värme matta är en slinga som värms up av el. Går den sönder så är slingan brytten och kommer inte starta igen bara för men drar in och ut kontakten. Absolut kan det vara så att slingan går ihop igen när den blir kall, men med tanke på att slingan är oftast inkapslade i plast fil så ser jag den möjligenhet som liten. Termostaten där i imorgon jobbar oftast med el och nollställer sig när man kopplar ifrån den från el försörjningen och har oftast start läge på. Alltså skickar ström in i mattan i det här fallet. 
men självklart så finns det sätt att testa det här som att prova på en annan matta. 


5099
3873
Tropfrog:
Ursäkta, var inte meningen att det skulle tolkas som kritik mot enskild person.

Ts: plugga in värmematta direkt i vägguttag. Funkar den då?

Mvh
Magnus 

84
67
Nina_Fiji:

Det tog jag det inte som men jag förstod att mitt första svar var lite för enkelt svarat så jag vill bara förtydliga min tanke gång. 

Med vänlig hälsning, Nina 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild