Regnskogslevande skorpioner

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

35
12
KarlXVI:
Hej, jag har ett exo terra terrarium i storleken 45*45*60 som jag tänkt bygga om till ett bioaktivt terrarium. Från början tänkte jag köpa pilgiftsgrodor att ha i terrariumet, men då en i min familj har grov grod-fobi så fick jag tänka om. Nu undrar jag om någon vet något annat spännande jag skulle kunna ha i terrariumen. Jag jar kollat på olika ödlor med då terrariumet är såpass litet så hittar jag ingen passande art. Har även tittat på regnskogslevande skorpioner, men då terrariumet är relativt högt så vill jag utnyttja höjden, hittar ingen passande skorpion heller. Ge mig råd, om ni vet någon passande skorpion så är det att föredra, men allt är egentligen av instresse förutom grodor och spindlar.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
www.terrariedjur.se/caresheet/spiders/h_petersii

35
12
KarlXVI:

Har kollat på den, men skulle helst vilja ha någon att som i alla fall delvis är trädlevande så höjden utnyttjas 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
KarlXVI skrev:

Har kollat på den, men skulle helst vilja ha någon att som i alla fall delvis är trädlevande så höjden utnyttjas 


De är duktiga på att klättra, så det komemr de att göra.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Tityus stigmurus

 

Annars fungerar Phelsuma klemmeri eller jungfrugeckos i karet.


35
12
KarlXVI:
Flyers90 skrev:


De är duktiga på att klättra, så det komemr de att göra.

Låter bra, överväger nog denna arten. På skötselrådet står det att värme helst skall komma från en värmematta. Men fungerar en värmelampa också??? 

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

KarlXVI skrev:

Låter bra, överväger nog denna arten. På skötselrådet står det att värme helst skall komma från en värmematta. Men fungerar en värmelampa också??? 



För att uppnå denna temperatur kan man använda sig av en värmematta. Man ska INTE placera värmemattan under terrariet, utan det är bättre att man placerar den på ena sidan av terrariet. Anledningen är att skorpionerna kan gräva ner sig i substratet för att komma till en svalare och fuktigare del av terrariet, vilket inte fungerar om man har värme som kommer underifrån.

 

Så står det i skötselrådet.

Det klarar sej bra i 22-23 grader också, men växer långsammare då.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild