Svårt att bibehålla luftfuktighet i terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
8
Handerot:
Hej alla. Henke här, nybliven ormägare.
Jag har haft min majsorm Bosse i cirka 4 veckor nu.
Allt har gått bra hittills men nu är jag framme vid den första ömsningen.
Väldigt spännande för nån som inte har varit med om det tidigare.

Bosse bor i ett Exo-Terra 90x45x35 med nättak.
Inredningen består av reptilbark och diverse inredning.
I ett hörn av terrariet har jag lagt ut mossa, cirka 15x15cm, 2cm djupt.
Den mossan brukar jag spruta vatten på så den är fuktig. Jag sprutar även vatten på ovansidan av hans "varma" grotta.

Trots detta märker jag att luftfuktigheten sjunker ganska fort efter att jag har sprutat med vatten.
Jag kan få upp luftfuktigheten till cirka 50% efter att jag precis har sprutat vatten men den sjunker ner till 40% och det har även hänt att den har legat mellan 35 och 40.

Hur kan man göra för att behålla luftfuktigheten på en jämn nivå under en längre tid? Eftersom han ska ömsa skinn snart så behöver jag tips och råd för att göra ömsningen så skonsam som möjligt för honom.
Jag ser ju helst att han ömsar hela skinnet i ett stycke för jag vill gärna mäta skinnet efteråt för att se hur lång han är.
Tanken är att jag ska köpa ett glasterrarium modell större (typ 125x60x60) när skattepengarna dimper in.
Tacksam för alla råd och för att ni har orkat läsa ända hit. :-)
/Henke

100
165
AllanRiis:
Täck en del av nätet med en bit platta eller liknande, så att det blir lättare att hålla fukt.

Mvh
Allan

5
8
Handerot:
AllanRiis skrev:
Täck en del av nätet med en bit platta eller liknande, så att det blir lättare att hålla fukt.

Mvh
Allan


Spelar det nån roll vilken sida man täcker över (Varma eller kalla) och kan man ta vilken typ av platta som helst typ kartong eller trä?
Tack för ditt svar.
/Henke

100
165
AllanRiis:
Du bör täcka minst hälften av taket i full bredd, så det täcker både den kalla och varma sidan

Trä, glas, plast. plexiglas kartong förstörs snabbt av fukt

Medlem i SHF
16
21
Korning:

Ge honom en fukt låda. Lägg mossen i en plast burk med ett hål som är lite större än vad han är grov. Där kan du få en bra fuktighet under en längre tid.

Du kan inte mätar han längd på ömset, det är mycket längre än vad han är. Ta ett snöre och håll det vid nosen, sen drar du det till svanstippen.Så kan du mäta det sen, då får du en riktig längd på honom


5
8
Handerot:
Korning skrev:
Ge honom en fukt låda. Lägg mossen i en plast burk med ett hål som är lite större än vad han är grov. Där kan du få en bra fuktighet under en längre tid.

Du kan inte mätar han längd på ömset, det är mycket längre än vad han är. Ta ett snöre och håll det vid nosen, sen drar du det till svanstippen.Så kan du mäta det sen, då får du en riktig längd på honom



Hur stor ska lådan vara?

Han kommer säkerligen inte vilja vara stilla när jag ska mäta med snöre, eller?

Medlem i SHF
16
21
Korning:

Handerot skrev:


Hur stor ska lådan vara?

Han kommer säkerligen inte vilja vara stilla när jag ska mäta med snöre, eller?


Tänk att han rullar ihop sig i lådan, så en lite baby räcker det med typ en snusdosa, större ja kanske en glasslåda.

Nej han kommer inte vilja vara stilla när du mäter ;) Men börja med snör enden vid huvudet, sen förjer du bara med längs kroppen med resten. Då kan han vrida och vänd på sig som han vill.


5
8
Handerot:
Korning skrev:


 

Tänk att han rullar ihop sig i lådan, så en lite baby räcker det med typ en snusdosa, större ja kanske en glasslåda.

Nej han kommer inte vilja vara stilla när du mäter ;) Men börja med snör enden vid huvudet, sen förjer du bara med längs kroppen med resten. Då kan han vrida och vänd på sig som han vill.



Aha, då fattar jag. Tack för dina svar.

5
8
Handerot:
Kan meddela att han släppte ett felfritt skinn idag.

Medlem i SHF
16
21
Korning:
Kul då är du på rätt väg 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild