Nybörjare, att tänka på?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
R1LLE:
Hejsan jag har funderat länge på att skaffa sköldpaddor, har fastnat speciellt för egyptisk landsköldpadda (estudo kleinmanni). På sikt vill jag bli uppfödare då de är utrotningshotade. 

Är helt ny på detta området och har ingen direkt erfarenhet. Har läst och kollat alla filmklipp av olika arter nu i några månader. Så hade varit tacksam om någon har lust att skriva vad jag ska tänka på inför köp osv, ju mer info desso bättre :)

Terrarie?
Inköpslista?  
Uppfödare?

Behöver jag ett tillstånd från jordbruksverket för att köpa sköldpaddor inom Sverige?


Mvh Rickard

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
R1LLE skrev:
Hejsan jag har funderat länge på att skaffa sköldpaddor, har fastnat speciellt för egyptisk landsköldpadda (estudo kleinmanni). På sikt vill jag bli uppfödare då de är utrotningshotade. 

Är helt ny på detta området och har ingen direkt erfarenhet. Har läst och kollat alla filmklipp av olika arter nu i några månader. Så hade varit tacksam om någon har lust att skriva vad jag ska tänka på inför köp osv, ju mer info desso bättre :)

Terrarie?
Inköpslista?  
Uppfödare?

Behöver jag ett tillstånd från jordbruksverket för att köpa sköldpaddor inom Sverige?


Mvh Rickard

Har du läst skötselrådet på denna sidan?
Under information >> Terrarium >> Storlekskrav L80 så står minsta tillåtna yta att ha djuret på. Men större är alltid bättre. Vissa mått som står där är ganska dåliga t.ex ska en pacmangroda (groda upp till 10 cm) ha en halv m2 där den verkligen inte kommer utnyttja all plats, medans ögonfransgeckos är lagliga i typ 35 cm högt vilket är toklitet för en trädlevande art. Jag vet inte hur det är med sköldpaddor men ibland får man helt enkelt gå på sunt förnuft.

504
396
Crippa:
R1LLE skrev:
Hejsan jag har funderat länge på att skaffa sköldpaddor, har fastnat speciellt för egyptisk landsköldpadda (estudo kleinmanni). På sikt vill jag bli uppfödare då de är utrotningshotade. 

Är helt ny på detta området och har ingen direkt erfarenhet. Har läst och kollat alla filmklipp av olika arter nu i några månader. Så hade varit tacksam om någon har lust att skriva vad jag ska tänka på inför köp osv, ju mer info desso bättre :)

Terrarie?
Inköpslista?  
Uppfödare?

Behöver jag ett tillstånd från jordbruksverket för att köpa sköldpaddor inom Sverige?


Mvh Rickard

Gå med i gruppen Sköldpaddor om du använder dig av FB. Maria i gruppen har ett gäng fina Kleinmanni dock inte till salu men hon har bra koll på dom !

504
396
Crippa:
R1LLE skrev:
Hejsan jag har funderat länge på att skaffa sköldpaddor, har fastnat speciellt för egyptisk landsköldpadda (estudo kleinmanni). På sikt vill jag bli uppfödare då de är utrotningshotade. 

Är helt ny på detta området och har ingen direkt erfarenhet. Har läst och kollat alla filmklipp av olika arter nu i några månader. Så hade varit tacksam om någon har lust att skriva vad jag ska tänka på inför köp osv, ju mer info desso bättre :)

Terrarie?
Inköpslista?  
Uppfödare?

Behöver jag ett tillstånd från jordbruksverket för att köpa sköldpaddor inom Sverige?


Mvh Rickard

Dom är väldigt känsliga så ingen bra sköldpadda att hålla utomhus om det inte är en varm sommar. Ska du avla på dom får du nog öppna plånboken då de är rätt dyra. Till Hamm brukar det finnas en del Kleinanni, terraristik.com dock är Hamm mässorna stängda pga Corona viruset.

18
58
aquatilium:
Håller med Crippa, kolla upp dom som har arten, finns art/erfarenhet på denna sida, så slipper du gissningsvis forumsdreglare med ideer. Det finns tyskar/polacker som har dessa ute varma sommrar. Det är drag som oftar ställer till utevistelsen, men med sarg/ram och nätlock skyddar du dom mot både rovdjur och drag funkar varma sommardagar lycka till. Förstår att lite ovanliga arter kan vara spännande. Annars kan jag varmt rek TrumPeter ang landsköldpaddor för utevistelse, seriös kille med intresse för utomhusvisstelse för sköldpaddor.

3
4
TheTortoiseHome:
hej

Du borde tänka på om du först har tid, plats och pengar?

Sedan om du ska köpa en sköldpadda så brukar jag rekomendera att fråga dässa frågor.

Har du bild på hen?

Hur är hälsan på hen?

Vad har hen för kost?

Och om dem har värme och UVB lampor som har bytigts?

Köp av kunniga ägare med mycket kunskap om djuret. 

När du fått bilden så vill jag att du kollar äfter symtom av sjukdom. Rött skal, ej gläsiga ögon, lång näbb och långa naglar är symtom att sköldpaddan inte mår så bra.

MVH T.T.H



79
78
testudo_H:

Hej. 

Egyptiska landsköldpaddor är inte en så bra nybörjar sköldpadda då de är väldigt känsliga både för stress men behöver även en speciell miljö för att trivas som kan vara svår att få till i fångenskap. De är känsliga för luftinfektioner och njursjukdomar så de är inte lika "härdiga eller tåliga" som ex ryska och grekiska är.

1. Ofta behövs det stängda/halvstängda terran med nån typ av fogger för att få till bra luftfuktighet. Bra dagsljus och HID.

2. Man behöver terra, fogger, HID, dagsljus, sand, lerpulver och inredning som växter och stenar eller nån rot. Foder, kalk, vitaminer osv.

3. Uppfödare finns inga i Sverige utan man får leta i övriga EU som ex. Holland, Tyskland eller Österrike. Där har uppfödare ofta väntelistor man får skriva upp sig på för köp av ungar (men jag tror att de flesta vill kanske att man haft nån erfarenhet av sköldpaddor tidigare.) Man får räkna med att egyptiska är inte alls billiga och vuxna djur går på runt 10 000-14 000:-/st. 

4. Ska du annonsera i Sverige behöver du ha ett Citesintyg från Jordbruksverket. Men att svara på annonser är OK eller att direkt maila uppfödare. Ibland säljs egyptiska i EU med engångsintyg så då får man söka nytt Citesintyg när man fått hem djuret.

Tips är att köpa och läsa boken som finns på engelska. The Egyptian Tortoise, Testudo kleinmanni Lortet, 1883 avFranziska Biedenweg, Ricarda Schramm. 

 

MVH Maria


3
1
R1LLE:

Hej tack för alla goda råd och åsikter. 


Är tunisisk landsköldpadda bättre för en nybörjare? 

det jag är ute efter är:

1. En liten landsköldpadda (ska givetvis ha 2st, samt stort utrymme).  

2. Ingen dvala i kylskåp, gör inget om den sommardvalar. 

3. Vill ha en art som lever länge. 


Tack för hjälpen :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild