Ögonfransgecko, mata hur ofta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Eddan2008:
Hej jag har ganska nyligen skaffat en ögonfrans gecko och ger henne pulver som jag blandar med vatten. Och så ger jag henne mjölmaskar men har hört att dom är ganska feta, så jag undrar om någon vet hur många maskar man ska ge dom åt gången och hur ofta?
Vet dock inte om hon äter av pulvret. Men hon äter maskarna jag ger

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
Jag använder CGD och Pangdubia som basfoder. Nån gång ibland får de Zophobas, syrsnymfer och dubianymfer.

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Eddan2008 skrev:
Hej jag har ganska nyligen skaffat en ögonfrans gecko och ger henne pulver som jag blandar med vatten. Och så ger jag henne mjölmaskar men har hört att dom är ganska feta, så jag undrar om någon vet hur många maskar man ska ge dom åt gången och hur ofta?
Vet dock inte om hon äter av pulvret. Men hon äter maskarna jag ger

De ska ha fri tillgång på CGD (pulverblandningen) och insekter 2 ggr i veckan. Dom ska däremot inte ha just mjölmask 2 ggr i veckan utan det är mycket bättre om du köper t.ex dubiakackerlackor eller syrsor.

Dubia är bäst enligt mig. Dom dör om dom smiter (inget skadedjur), kan inte klättra på glas/ hal plast, behöver inget annat än lite äggkartonger för gömställe, mörker, gärna lite värme, fri tillgång på kattmat och så ger du ekologiska grönsaker och frukt osv. Då kan jag garantera dig att du har överskott på nolltid.

Syrsor är ganska komplicerade både att föda upp och hålla vid liv så jag skulle föredra dubior.

Mjölmaskar är inte heller så svårt att föda upp men helt meningslöst eftersom att det bara är som godis du kan ge typ en gång i månaden.

84
38
Ems:
EmanuelKarl skrev:

De ska ha fri tillgång på CGD (pulverblandningen) och insekter 2 ggr i veckan. Dom ska däremot inte ha just mjölmask 2 ggr i veckan utan det är mycket bättre om du köper t.ex dubiakackerlackor eller syrsor.

Dubia är bäst enligt mig. Dom dör om dom smiter (inget skadedjur), kan inte klättra på glas/ hal plast, behöver inget annat än lite äggkartonger för gömställe, mörker, gärna lite värme, fri tillgång på kattmat och så ger du ekologiska grönsaker och frukt osv. Då kan jag garantera dig att du har överskott på nolltid.

Syrsor är ganska komplicerade både att föda upp och hålla vid liv så jag skulle föredra dubior.

Mjölmaskar är inte heller så svårt att föda upp men helt meningslöst eftersom att det bara är som godis du kan ge typ en gång i månaden.


Varför fri tillgång på cgd? Jag sätter in varannan dag, sätter jag in varje dag rör min ändå inte maten mer än varannan dag. 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Ems skrev:


Varför fri tillgång på cgd? Jag sätter in varannan dag, sätter jag in varje dag rör min ändå inte maten mer än varannan dag. 

Alla geckos är olika. Hos mig torkar CGDn inte ut snabbt (beror på temp och luftfuktighet) så den står sig i två dagar, varannan dag är alltså " fri tillgång" hos mig. Men de äter nog bara första dagen.

Ett alternativ är att ge den lite dagligen istället för mycket varannan dag.

Vissa geckos blir överviktiga av fri tillgång, andra är i smalaste laget för att det fortfarande ska vara hälsosamt av det. Man lär sig hur sin ödla fungerar

152
227
TowerOfGray:
Det är inte alltid man märker att dom har ätit av att kolla på själva maten. Vissa äter så att man knappt märker. 
Det bästa vore att kolla efter bajs för då vet du garanterat att din gecko får i sig sin mat.

Sätt in ny blandning varannan dag och låt den stå tills du blandar och byter :)

84
38
Ems:
EmanuelKarl skrev:

Alla geckos är olika. Hos mig torkar CGDn inte ut snabbt (beror på temp och luftfuktighet) så den står sig i två dagar, varannan dag är alltså " fri tillgång" hos mig. Men de äter nog bara första dagen.

Ett alternativ är att ge den lite dagligen istället för mycket varannan dag.

Vissa geckos blir överviktiga av fri tillgång, andra är i smalaste laget för att det fortfarande ska vara hälsosamt av det. Man lär sig hur sin ödla fungerar


Min äter ungefär lika mycket varje gång, fyller skålen jag har (Diskar och återanvänder "jellypot" skål) och försvinner 2/3 delar ungefär. Använder pangeas mat, står att du ska ta ut den efter max 24h. Men är kanske olika med olika märken. Min torkar heller aldrig ut. 

5
0
Kimmen79:
En följd fråga... 

En normal vikt på en ca:3-årig ögonfrans?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild