Hemmabyggt glasterrarium.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

107
203
wadsju:
Tja.

Nu bar det av att ge sig på glasterrarie igen efter många års uppehåll! Föredrar trä terrarium men i och med att jag tänkte ha akvariedel i detta så underlättar det enormt med glas.

Måtten blir 80x80x50 , 20cm botten så ca 15cm vatten och ungefär 50/50 vattendel/bottensubstrat. Tanken är regnskog och till och börja med ska lilla fiji honan få bo i det tills hon vuxit ur det. 

Om någon har något bra tips på vad som kan få flytta in efter det så tar jag gärna emot tips , funderat på ett gäng gecko's/anolisar eller ev en hortulanus.

Fått ihop limmat kalaset i helgen , ska fixa till ventilationsplåtar i veckan och skjutglas/lister i veckan. Kommer skynda långsamt med bygget då ekonomin halkat lite efter på sistonde.


18
58
aquatilium:
Snyggt jobbat. Limmar akvaterrarie för eget behov ibland. 

107
203
wadsju:
aquatilium skrev:
Snyggt jobbat. Limmar akvaterrarie för eget behov ibland. 


Tackar !

Härligt , alltid lika intressant när det är vatten inblandat haha. 

Blev att ställa bygget på täthets test över natten , håller tummarna fogarna ej sviker mig !

58
59
Daffas77:
Snyggt!
Jag hade oturen att beställa glas från en vindögd glasmästare i Karlstad. När jag fick delarna så kunde det skilja upp till 5 mm i storlek på random delar.

107
203
wadsju:
Daffas77 skrev:
Snyggt!
Jag hade oturen att beställa glas från en vindögd glasmästare i Karlstad. När jag fick delarna så kunde det skilja upp till 5 mm i storlek på random delar.


Ajdå ! Tråkigt när sånt händer.. blir ju lite bekymmer att få ihop det då tyvärr.. Har turen att få stå med och hjälpa min glasmästare.

Nu har jag kommit en bit påvägen , hunnit säkerställa tätheten samt limma avskiljare för landdelarna. Även skurit till frigolit och börjat täcka med torv. 


163
103
Melsson:
Ser riktigt bra ut!

107
203
wadsju:
Melsson skrev:
Ser riktigt bra ut!

Tackar ! 

Kommit en bra bit nu , varit väldigt dålig på att uppdatera dock...

Såhär blev det när andra sidan samt avdelarna till akvarie delarna blev täckta med torv.



107
203
wadsju:
Fick även i vatten i akvariedelen men torven drog över vatten in i avdelarna... Så fick lägga en tec7 sträng på kanten för att bryta kapilärverkan. Satte även in ett pvc rör i varje för möjlighet att tömma på vatten ifall det blir för mycket. 

Såhär ser det iallafall ut med rätt belysning samt med väldigt skitigt vatten haha.



107
203
wadsju:
Äntligen börjar det bli lite liv i burken ! Fått in lite växter och vattnet har klarnat en hel del. 

Lite små pill för att få den sista touchen nu samt plantera lite fler växter innan det börjar bli dags för inflytt utav något djur. 

Fortsättning följer ! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild