Beteende hos ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
Virris:

Hej
jag är ny medlem på detta forum.
Min dotter har precis köpt en Ögonfransgecko, hona 2 år gammal. 

jag undrar lite över hennes beteenden.
som i morse när jag gick in och tittade till henne satt hon på glasvägggen upp och ner, sov troligtvis. 2 timmar senare tittar jag till henne igen. Det är ljust i rummet eftersom solen skiner. Inte in i rummet men det är väldigt ljust Hon är kvar på samma ställe men nu har hon väldigt starka färger på kroppen.
varför ändrar hon färg på det sättet.

på dagarna sover hon inte på någon gren, lian eller någon av tunnlarna utan sitter på glasväggen, oftast upp och ner. Är det normalt?

på kvällarna sitter hon oftast på glasdörrarna, väggarna eller i taket. Sällan har jag sett henne på växterna, lianerna, träet eller marken. Är det normalt?

vi har en blandning av lianer, trä, tunnlar, plast-Tyg-äkta växter. Vad ska vi göra för att optimera för henne.
jag köpte små kackerlackor till henne, men hon verkar inte förstå vad hon ska göra med dem. De ligger i en skål.

gör vi rätt eller ska vi ändra något? 

vi har 2 av 4 sidor täckta, en night heat light för månljus åt henne.


Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Mat, mitt råd är att ge geckon CGD det är mat som är speciellt utvecklad för ögonfransgeckos.

Att sova upp och ner är vanligt. 

Färgändringen kallas för fire up och fire down, den ändras beroende på sinnesstämningen, men jag har inte 100 koll på den.

Det låter lite ovanligt att geckon inte gömmer sig under dagen, de brukar normalt göra detta eftersom de är nattaktiva.

 

Det finns andra här som kan crested geckos mycket bättre än jag och du kommer garanterat få bättre svar av dem än de jag har gett.




3
1
Virris:
Tack för svar. Hon får oxå en sörja som vi rör ihop. Den äter hon. Jag ville väl mer att hon skulle få något annat oxå

halva meddelandet försvann

273
209
AndreasB:
Virris skrev:
Tack för svar. Hon får oxå en sörja som vi rör ihop. Den äter hon. Jag ville väl mer att hon skulle få något annat oxå

halva meddelandet försvann


För variation kan du ju ha olika smaker från både Pangea och Repashy. När det gäller levande foder är det väldigt olika. Min var väldigt glad för levande första året, men inte så mycket längre. Viktigt att du "dustar" levande foder i kalk med d3 innan du erbjuder det till din ödla.

Nyttig info om Crested Gecko's www.moonvalleyreptiles.com/
För Pangea CGD - www.pangdubia.se/crested-gecko-diet-1

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Att hon sover synligt framme om dagarna är inget du behöver oroa dig för, det är faktiskt ganska vanligt.

Däremot kan de få fts (floppy tail syndrome) av att sova så upp och ner hela tiden. Och på just honor blir det ett lite värre problem just för att de ev ska lägga ägg. 

Många av mina gillade ihåliga kokosnötter som sovplats, kan ju vara värt att testa och se om hon byter. 


3
1
Virris:
anniemalmros skrev:
Att hon sover synligt framme om dagarna är inget du behöver oroa dig för, det är faktiskt ganska vanligt.

Däremot kan de få fts (floppy tail syndrome) av att sova så upp och ner hela tiden. Och på just honor blir det ett lite värre problem just för att de ev ska lägga ägg. 

Många av mina gillade ihåliga kokosnötter som sovplats, kan ju vara värt att testa och se om hon byter. 



ihåliga kokosnötter, hängde du upp dem eller låg de på botten? 

hon var gömd bakom en växt när på dagen, men hon blir ju synlig när det är ljust då.

men hon blev så mörk i färgen. Varför blir de så?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild