Skalbagge-tips & knep

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
4
celandro:
Hej. Ska hämta min första skalbagge på fredag. Dynastes hercules morishimai larv. Tänkte göra eget substart och undrar om någon har tips på vad man kan använda? Jag ska ut o plocka lite död/rutten ved av ek och löv av bok/ek. Tänkte sedan blanda det med kompost av matavfall. Är jag på rätt spår eller ute o cyklar? 
Har ni några andra tips så dela gärna med er. 
Mvh Patrik 

142
241
Greven78:
Hej. Nu har jag inte lyckats få baggar av mina än men larverna växer och verkar trivas bra. Jag håller dem i enbart vissna boklöv. Ca 20-25 cm. I detta har jag stora och små bitar av murken bok. Det svåra är att hitta lämpligt murket trä. Det skall vara sådant murket som är torrt och poröst. Hittade en död bok i skogen som fortfarande stod upp. Torr och fin. Klockren. Mycket av det man hittar på marken är grå/svart och det är inte lika mumma. (Har läst att virke från champinjonodlingar är perfekt foder för larverna).
Kattmatpellets sprider jag ut på bottnen i terrariet innan jag fyller på med löv etc. Med vattenkanna håller jag detta lagom fuktigt. Inte blött.
MVH Greven.

19
4
celandro:
Ok så du har inte någon annan jordkomponent alltså? Ja men då ska jag testa med lite kattmatspellets med. Är det ett proteintillskott eller varför använder man det? 
Förresten behandlade du substratet för att ta död på parasiter etc eller gjorde du bara en okulärbesiktning?
Tack för tipsen :) 
Mvh Patrik

142
241
Greven78:
Nej endast löv. Har läst att proteinerna uppskattas. Och pelletsen försvinner så jag antar att det uppskattas. I början så skållade jag löven med varmvatten. Men har slutat med det. Blev för mycket jobb. Samt de djur som dyker upp vid vändning av substrat blir foder till andra djur härhemma. Mvh Greven.

19
4
celandro:
Ok tack för hjälpen, det uppskattas :)
Mvh Patrik
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild