Vilka nybörjarödlor kan jag ha?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

7
0
InkoDinko:
Hej ska bygga ett terrarium med måtten B90*L130*H50cm eller B90*L90*H(?)

Jag undrar vad som kan vara mest lämpligt som en nybörjarödla? 

Mvh 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Det blir enklare om du först väljer djur och sedan bygger terrarium efter den specifika arten :-) tycker jag iaf. 

Jag tycker även nybörjare kan ha dom flesta arter, gäller bara att läsa på, läsa på och läsa på om djuren :-) givetvis finns djur man bör undvika i början men överlag kan man ha det mesta bara man är medveten om vad arten kräver för att överleva och må bra. Lycka till. 

7
0
InkoDinko:
Jonas_ skrev:
Det blir enklare om du först väljer djur och sedan bygger terrarium efter den specifika arten :-) tycker jag iaf. 

Jag tycker även nybörjare kan ha dom flesta arter, gäller bara att läsa på, läsa på och läsa på om djuren :-) givetvis finns djur man bör undvika i början men överlag kan man ha det mesta bara man är medveten om vad arten kräver för att överleva och må bra. Lycka till. 


Kloka ord. 

Okej då tänker vi om då. 

Finns två geckos jag alltid gillat den ena är klassiska leopardgeckon och den andra är Madagaskardaggeckon (en grön filur med rött på ryggen) 
Daggeckon bromsar dock lite då sist jag tittade med lokala butiken så va dom väldigt dyra. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jag skulle rekommendera leopardgeckos men självfallet ska ni välja den ödla ni är mest intresserad av. De två arterna du nämner skiljer sig ganska mycket. Leopardgeckos är marklevande, lever i karg miljö och är nattaktiva. Daggeckos är trädlevande, klättrar på glas och lever i regnskosmiljö och är dagaktiva. 

Bestämmer ni er för daggeckos så är det förmodligen enklare att köpa ett terrarie i glas då de kräver högre luftfuktighet (finns billiga glasterrarier på mässor, alternativt att man köper begagnat).

Bestämmer ni er för leopardgeckos så finns det en uppsjö av olika färgteckningar (eller s.k. morpher) att välja bland. Det finns ett gäng uppfödare här på sidan och det är inte fel att köpa direkt av en uppfödare om ni har möjlighet. Då vet ni med säkerhet var ödlan kommer ifrån och det går ofta att få bra med hjälp. Många av uppfödarna finns i föreningen för leopardgecko-entusiaster som kallas för Sveriges Leopardgecko förening, eller under förkortningen SLGF.

Lycka till!

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
InkoDinko skrev:


Kloka ord. 

Okej då tänker vi om då. 

Finns två geckos jag alltid gillat den ena är klassiska leopardgeckon och den andra är Madagaskardaggeckon (en grön filur med rött på ryggen) 
Daggeckon bromsar dock lite då sist jag tittade med lokala butiken så va dom väldigt dyra. 



Ja tack det var länge sen jag hörde en sån komplimang :-D

Ödlor vill jag inte gärna tipsa om specifika arter då jag kan ormar betydligt bättre! Men dom båda du nämner är trevliga och enkla ödlor. Någon annan medlem får gärna tipsa vidare på ödlor :-) 

Men generellt bör du undvika butiken när du ska köpa reptil. Kolla om det finns någon uppfödare i ditt län eller kanske det bästa tipset, åk på en mässa! Där finns alldeles för mycket första gångerna haha. Och fullt av udda och trevliga människor :-) 

Läs skötselråden här på sidan ett par gånger så kanske du hittar något som passar. Ska du googla så använd gärna artens vetenskapliga namn så får du träff på alla!

Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
InkoDinko skrev:
Hej ska bygga ett terrarium med måtten B90*L130*H50cm eller B90*L90*H(?)

Och jag undrar vad som kan va mest lämpligt som en nybörjar ödla? 

Mvh 


Jag håller med Jonas_
Mitt första terraridjur var en correlophus ciliatus (ögonfransgecko). Är en trädklättrare precis som daggeckon men är nattaktiv (likt leopardgeckon) och är lite mindre än båda arter du nämner.

Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
Här är ett skötselråd om ögonfransgecko
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=c_ciliatus

Medlem i GHF
3095
1682
EmanuelKarl:
Tänk på att ha terrariet igång ett tag innan du köper ödlan. För det är jobbigt att behöva fånga in ödlan i en plastburk så ofta bara för att fixa klimatet

741
681
Binks:
Tänkte precis skriva som EmanuelKarl att terrariet ska fixas först (om den inte är liten och kan bo i en liten låda en stund) och terrariet ska fixas efter konstens alla regler med värme och fukt så att de funkar.
Då ska det gärna stå så några dagar så man ser att värmen hålls på en ganska konstant behaglig nivå för det man tänkt ha där i samt att man ser hur fukten fungerar om det behövs mer ventilation eller fuktning oftare eller vad de kan vara.

För egen del så skulle jag nog sikta på Daggecko då JAG tycker de är rätt fräna och de håller låda om dagarna.
Annars Tokaygecko, men de vet jag nästan ingenting om, men de är fina och och ser latjo ut.

Man ska även tänka om man verkligen kan tänka sig att stå ut med den/dem i 15-20år.

22
13
MattiasP:
Som första ödla är ofta någon variant av daggecko bra, de är uppmärksamma på vad som händer utanför terrariet, de är aktiva  och rör sig mycket (för en ödla), de äter både insekter och frukt och är ganska lätta att sköta samt att de är aktiva under dagen vilket brukar vara en fördel när man köper sin första ödla efter som man då vill se den så mycket som möjligt.
De finns många olika daggeckoarter och en av de vanligare är Phelsuma grandis (en grön filur med rött på ryggen) dessa finns ofta till försäljning och kostar ofta 200-300 kr för en juvenil. Om du väljer någon variant av daggecko skall du tänka på att höjd är det viktigast måttet då dessa gillar att klättra. Phelsuma klemmeri är en annan trevlig daggecko som är hälften så stor som grandis men trots det lättskött.
Tänk på att storlekskraven i L80 är minimum och större är bättre :-)
Läs gärna på om dessa arter under skötselråd här på terrariedjur
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild