Starta med orm igen.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

127
79
Curpling:

Hej på er.

Jag har kommit fram till att jag nog vill införskaffa orm igen. Jag har har haft flertalet ormar tidigare, hade flera majsormar och strumpeband under cirka 10-15 år, men på grund av flytt så fick dom alla nytt hem

Men nu känns det som att det är dags igen, så då kommer min fråga.

Älskar verkligen majsormar, men det känns som att om jag skall börja med ormar igen så kanske jag vill köra någon annan art. Har tittat lite på röd regnbågsboa och känner att dom kanske kan vara intressanta av flera anledningar. En är ju självklar pga att dom är så fantastiskt vackra, sedan deras format, det blir ganska lagom längd på dom.
Så min fundering är om någon har några råd?

Några förslag på trevliga ormar som är någorlunda trevliga i humöret?

Några råd gällande röd regnbågsboa? (Har läst en del om dom)

Några råd gällande uppfödare? (Bor i Timrå Norrland)

Tar tacksamt emot råd.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Rutpytons! 

Läs gärna mitt skötselråd om en av arterna i familjen rutpyton. Det ligger såklart här på terrariedjur under skötselråd :) Bättre nybörjarorm finns knappast enligt mig. Om man inte är ute efter en liten orm, då kanske man bör välja nåt annat. 


141
109
stefan707:
Min senaste favorit är corallus hortulanus. Allt är väll lite vad man är ute efter, har gärna en orm man ser lite utav. Regnbågsboa är väll en orm som gärna gömmer sig hela tiden om jag inte har fel? Är väll en grävande orm. Kan ha fel :)

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jonas_ skrev:
Rutpytons! 

Läs gärna mitt skötselråd om en av arterna i familjen rutpyton. Det ligger såklart här på terrariedjur under skötselråd :) Bättre nybörjarorm finns knappast enligt mig. Om man inte är ute efter en liten orm, då kanske man bör välja nåt annat. 


Jonas_: blev lite fel med taxonomin. Rutpytons är ett släkte och pytonormar är familjen de hör till, för familjer bestär av olika släkten och inte släkten som består av flera familjer

40
72
pelleman:
Mjölksnokar är ju vackra, snälla och lagon stora. Finns ju en härlig variation på dem dessutom. Detta är min gamla snok.

127
79
Curpling:
Jonas_ skrev:
Rutpytons! 

Läs gärna mitt skötselråd om en av arterna i familjen rutpyton. Det ligger såklart här på terrariedjur under skötselråd :) Bättre nybörjarorm finns knappast enligt mig. Om man inte är ute efter en liten orm, då kanske man bör välja nåt annat. 



Ruten blir lite lång, annars är dom ju riktigt trevligare och fina så skall titta vidare på dom

Någon speciel underart du tänker på?
Tack för tipset.

127
79
Curpling:
stefan707 skrev:
Min senaste favorit är corallus hortulanus. Allt är väll lite vad man är ute efter, har gärna en orm man ser lite utav. Regnbågsboa är väll en orm som gärna gömmer sig hela tiden om jag inte har fel? Är väll en grävande orm. Kan ha fel :)


Den såg trevlig ut, skall kolla vidare på den.Tackar
Jo, regnbågen gräver gärna ner sig och är nattaktiv. Men dom är ju fasligt fina :)

127
79
Curpling:
EmanuelKarl skrev:

Jonas_: blev lite fel med taxonomin. Rutpytons är ett släkte och pytonormar är familjen de hör till, för familjer bestär av olika släkten och inte släkten som består av flera familjer


Lungt, förstår vad han menar, är inte ny på ormar :) Tack.

127
79
Curpling:

pelleman skrev:
Mjölksnokar är ju vackra, snälla och lagon stora. Finns ju en härlig variation på dem dessutom. Detta är min gamla snok.


Hej, lampropeltis ormarna är väldigt fina, men har aldrig riktigt fastnat för dom. 
Vet inte riktigt varför dock, men skall kolla vidare på dom. Tack!


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

EmanuelKarl skrev:

Jonas_: blev lite fel med taxonomin. Rutpytons är ett släkte och pytonormar är familjen de hör till, för familjer bestär av olika släkten och inte släkten som består av flera familjer


Jag skrev mest familjen rutpyton för att det lät bra och hade ingen baktanke med taxonomi, jag ber om ursäkt isf :)

Annars har jag koll på det du skriver. Men bra att du är vaken :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild