Någon som tappat bort sin dubiaodling...?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Jag är inte 100% säker på att det inte är dubia, men dom här kackerlackorna var mycket rundare och större än en normal dubia. Dessutom så sa dom ju på videon att det var sydafrikanska kackerlackor, och det finns en andledning till att dubior kallas argentinsk kackerlacka på svenska och Argentina ligger i Sydamerika och inte i Sydafrika. Om ni inte tror på mig när jag säger att Argentina ligger i Sydamerika, så har ni missat geografi lektionerna =P

2966
1645
Hoggaforfan:
EmanuelKarl skrev:
Jag är inte 100% säker på att det inte är dubia, men dom här kackerlackorna var mycket rundare och större än en normal dubia. Dess utom så sa dom ju på videon att det var sydafrikanska kackerlackor, och det finns en andledning till att dubior kallas argentinsk kackerlacka på svenska och Argentina ligger i Sydamerika och inte i Sydafrika. Om ni inte tror på mig när jag säger att Argentina ligger i Sydamerika, så har ni missat geografi lektionerna =P

Ja jo det vore ju första gången en lekman hade fel :-P
Speciellt en som ringer polis, tidningar och går på korståg 
Tyvärr lite suddig bild men jag misstänker det är dubia jag med.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Givet vis är det vanligt att någon som inte gillar kryp har fel, men tittar man på kackisarna tycker jag att det ser ut som t.ex Balberus caniifer (rätta mig om stavning blev fel) eller liknande art.

115
168
JTGeckos:
Nån art av Blaberus är det. Synns tydligt på en av bilderna.... :-)

43
7
smulan_gazelle1305:
leolina skrev:


Och det grundar du på vad??



det stod att de var "stora som tändsticksaskar" också. Kan vara därför h*n sa det. Har aldrig hört om dubias som är stora som tändsticksaskar

1275
1724
Falk:

B. dubia kan vara rätt stora.

Jag vet inte om de flesta kulturerna i hobbyn är sönderavlade men för ca 10år sedan så var dom betydligt större än dom man ser idag är min uppfattning.


81
154
Pngtaipan:
Falk skrev:
B. dubia kan vara rätt stora.

Jag vet inte om de flesta kulturerna i hobbyn är sönderavlade men för ca 10år sedan så var dom betydligt större än dom man ser idag är min uppfattning.


Är nog risk för det 

459
138
Pakke:
Falk skrev:
B. dubia kan vara rätt stora.

Jag vet inte om de flesta kulturerna i hobbyn är sönderavlade men för ca 10år sedan så var dom betydligt större än dom man ser idag är min uppfattning.



Kan bekräfta det. Köpte B.Dubia första på gång i 2008 eller 2009. De var tydligen runt 5-6 cm eller lite större. Nu förtiden överallt är bara 3 cm som adult. Är 100% på det. Ibland adult är knappt 2 cm också.

Det är säkert att avel har haft sönder dom och minskat i storleken tror jag. Eller annat orsak vet jag inte.

459
138
Pakke:
letade efter mina bilder senast 2008/2009 dock har inte hittat de. Tror glömde flytta dessa bilder från gamla data till ny.

Dubia var rätt större förut än nu iallafall.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild