Terrarium till tokaygecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

182
87
Mrjansson92:
Ja, tänkte göra en tråd med mitt terrarieprojekt till en trio (1.2) tokay geckos som jag ska hämta på syd =)

Kan börja med nån bild på själva ödlorna =)

Hanen, riktigt mörk och fin =)


Honorna, kul att dom verkar skilja sig lite i färgen tycker jag, så man ser skillnad på dom, den ena är mer grön och den andra mer blå =)


Ska bli riktigt kul att få hem dom då det är en gecko jag väldigt länge velat skaffa men inte haft möjligheten till det förens nu =)
Geckosarna är kläckta 2011 så runt 4 år, hanen ska gå att hantera utan större problem men honorna ska tydligen inte vara speciellt hanterbara, men det är dom ju kända för och delvis därför jag gillar dom ;)

Men till själva terrariet då =)

Det är ett helglas med måtten 80x40x60 (BxDxH) som kommer inredas med levande växter, grenar, korkbark och lite sånt =)

Jag har även sen en tid tillbaka sått gräs i det som kommer funka som marktäckare, dock blev det lite fult när jag planterade in några av växterna, så får se om det kommer tillbaka =)

Men här kommer lite bilder på det från början tills där jag är nu =)

På plats i ställningen jag byggt =) det är det det övre terrariet men det står numera i mitten =)


Dålig bild men gräset nysått =) är gräs för skuggigare områden så tror det kommer funka bra i terrariet med tanke på att det inte är super bra ljus för vanligt gräs =)


Gräset ca 2 veckor efter det va sått =) vuxit till sig bra, har klippt ner det en gång, dagen före jag planterade in växterna =)


några grenar på plats =) började såhär tills jag fått in alla växter så kommer jag nog sätta in några fler grenar sen, även korkbarksrör och sånt ska in =)


Dom flesta av växterna på plats =) ska in med kanske 2st till som står på marken, kommer sättas till höger där det är så tomt =) 2st klätterväxter ska in varav en kommer stå på marken och ska försöka plantera en i något uppe bland grenarna, typ en halv kokosnöt eller nått, men får se om det blir så eller om den också sätts på marken =) sen den lila-färgade växten i mitten kanske kommer bytas ut då dne inte riktigt blev som jag ville =)


Men det va nog bilderna och allt info jag hade för stunden, har ni några bra tips/förslag på saker jag kan göra (som jag inte redan skrivit att jag ska göra) som funkar bra för just tokay geckos så bara att skriva =) all kritik är bra sålänge den ges på ett bra sätt ;)

Men tills vi hörs nästa gång, hare gött! =)

235
155
Brokensynapse:
Min hane gömmer sig ofta bakom bark bitar och honan ham gick ihop med innan la sina ägg bakom en av dom så hade nog rekommenderat att dom får några vertikala gömställen eller vad man ska kalla de . 

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Spontant tycker jag terrariet ser väl litet ut för 1.2 Tokay (Är det vuxna djur är det på tok för litet i min mening, även L80 är mycket tveksamt, just saying :) ).. Sen skulle ju jag ha klätt in 3 sidor med korkbark eller korkskivor, enkelt att fästa samt billigt & riktigt snyggt, ödlorna älskar att klättra på det! 

In med mer växter & barkrör, bamburör i olika diametrar kan sättas både lodrätt och vågrätt i burken.

Tokayer är fantastiska geckos, väldigt fascinerande och väldigt stiliga nattetid :) Elaka som satan, men det lär du inte ha missat..och om du gjort det så lär du märka rätt fort efter hemkomsten ;)

Lycka till. 


182
87
Mrjansson92:
Brokensynapse skrev:
Min hane gömmer sig ofta bakom bark bitar och honan ham gick ihop med innan la sina ägg bakom en av dom så hade nog rekommenderat att dom får några vertikala gömställen eller vad man ska kalla de . 

jo jag har planerat att sätta in det =) ska köpa en drös med korkbark och annat på Syd nästa helg =)

182
87
Mrjansson92:
Jonas_ skrev:
Spontant tycker jag terrariet ser väl litet ut för 1.2 Tokay (Är det vuxna djur är det på tok för litet i min mening, även L80 är mycket tveksamt, just saying :) ).. Sen skulle ju jag ha klätt in 3 sidor med korkbark eller korkskivor, enkelt att fästa samt billigt & riktigt snyggt, ödlorna älskar att klättra på det! 

In med mer växter & barkrör, bamburör i olika diametrar kan sättas både lodrätt och vågrätt i burken.

Tokayer är fantastiska geckos, väldigt fascinerande och väldigt stiliga nattetid :) Elaka som satan, men det lär du inte ha missat..och om du gjort det så lär du märka rätt fort efter hemkomsten ;)

Lycka till. 


jo jag vet att det inte kommer funka hela tiden, vet inte hur stora dom är nu, bara att dom är 4 år, men har tänkt att jag kan lyfta ur terrariet sen och sätta formplyfa i hela den delen av ställningen så blir det ett ganska mycket större terrarium åt dom då =)

Har tänkt lite på det så ska kika efter det på syd =) även kokosmattor tror jag det heter va det nån som tipsade om =) hur skulle du rekommendera att fästa korkbarksskivor på sidorna? 

jo det ska in mer växter, blir troligtvis en tur till blomsterlandet imorrn och införskaffa några till, klätterväxter tror jag att jag köper på syd, sett några som ska sälja det där och verkar va mer variation och bra priser så blir nog några då =) ska skaffa korkbarksrör/bitar på syd är det tänkt så det kommer till helgen förhoppningsvis, även annan inredning ska skaffas där =)

ja dom är riktigt häftiga, väldigt aktiva har jag hört och låter ju ganska speciellt, vet dock inte hur högt dom låter vilket sambon är lite orolig över så hoppas det går bra ;) ja att dom har humör vet jag, delvis det jag gillar så med dom, jo jag lär nog märka det ;)

Tack så mycket =)


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Fäst med Silicon, akvariesilicon då :-) behövs inte många droppar innan det sitter stenhårt! 

Ja dom låter rätt högt kan jag meddela :-D in på youtube och lyssna, i Thailand kan man höra dom spela över långa sträckor så ljudet är rätt öronbedövande i en liten etta ;-)

182
87
Mrjansson92:

Jonas_ skrev:
Fäst med Silicon, akvariesilicon då :-) behövs inte många droppar innan det sitter stenhårt! 

Ja dom låter rätt högt kan jag meddela :-D in på youtube och lyssna, i Thailand kan man höra dom spela över långa sträckor så ljudet är rätt öronbedövande i en liten etta ;-)

som jag misstänkte då, har sånt silicon hemma så det är enkelt fixat isf =) bara korkbarken som fattas =)

jo jag vet hur dom låter och det verkar höras en del, men är så svårt att uppskatta hur högt när man kollat på youtube, men får väl vänta och höra när jag fått hem dom då helt enkelt ;)

 


182
87
Mrjansson92:
Då har jag tagit en tur till Blomsterlandet och införskaffat lite fler växter som jag ska försöka få in i terrariet =) va även förbi på Lidl och hittade 2 växter där också som jag tyckte skulle va snygga i terrariet =) såg dock efter jag vart inne på blomsterlandet att en av dom små jag köpte där hade jag redan köpt en större planta av på Lidl så fick 2 lika, så får se om jag tar in båda eller bara den ena av dom, beror på vad jag får plats med =)

Här är en bild på dom nya växterna iaf =) det är den stora till vänster och den lilla längst fram till höger som är samma sort, om inte jag sett helt fel då =P sen blev det en liten murgröna till, en ampelilja, nån annan sort klätterväxt (den med små gröna löv) nån grön spretig växt (den bakre till höger) minns inte namnet på alla växterna tyvärr =/


Får se om jag planterar in dom idag eller dom närmsta dagarna eller om jag väntar till helgen eftersom jag kanske ska försöka få in nån bakgrund i det också så är det ju lättare att vänta tills den är i isf =)

Jag har en bit BTN bakgrund hemma som inte används, den vita sorten på ca 45x55cm, så går i tankarna lite om att kombinera olika saker till bakgrunden, typ sätta BTN bakgrunden på en del, kork på en annan och så vidare med kanste 3 olika material=) det enda jag behöver komma på då är hur jag snyggaste går från ett material till nästa utan att få en ful skarv, men går nog att täcka med nått, tex fästa upp en "slinga" från nån klätterväxt när den vuxit till sig =) vad tror ni om den idén?

En sak till jag behöver tänka på då är hur jag ska ha ödlorna tills jag fått terrariet klart, jag ska ju hämta dom på syd och ska ju även där köpa det jag isf behöver till en bakgrund, men om jag ska silicona fast det behöver det ju stå och dra ur i iaf 1 dygn och jag kan ju som tidigast silicona fast det sent på lördagen när vi kommit hem (har ca 55 mil hem från syd) så ah, undrar hur jag ska göra med dom då, klarar dom att va kvar i lådorna jag får dom i tills iaf dagen därpå eller är det bättre om jag släpper in dom i några större lådor eller alternativt ett likadant terrarium dom ska bo i fast ett tomt? skulle behöva lite hjälp med svar på just detta av er som kan =)

182
87
Mrjansson92:
Då va nästan alla nya växter på plats =) va en som inte fick plats och en som redan va inplanterad men som såg lite ful ut så den byttes ut mot en av dom nya =) även fått in nån gren till så nu tror jag just växt och gren delen är klar, om det inte kommer nån mer klättrande sen =)

Det som fattas nu är korkbarksbitar/rör och kanske nån dekorationsgrej eller så =)

Angående bakgrund så har jag beslutat att inte sätta in nån i detta, delvis då jag redan planterat in en del växter när den idéen kom och delvis eftersom detta terrariet inte kommer funka hela tiden då ödlorna kommer bli för stora för det så kännde jag att det får va utan och så fixar jag nån bra i nästa terrarium istället =)

Men såhär blev det iaf med växterna och grenarna i =)



Vet att det är lite tomt i höger framkant men den låga växten längst fram typ i mitten är marktäckande så den kommer täcka det sen, om jag inte skaffar nån växt dit alltså =)

182
87
Mrjansson92:
Ja, då har man kommit hem och landat någorlunda efter expo syd =) djuren har fått flytta in i sina nya hem och det gäller ju även tokayerna =) dom va större än jag trodde och betydligt snyggare än jag trodde också, båda är ett + enligt mig =)

missade tyvärr att ta nån bild på terrariet i helhet efter jag satt in några korkbarksrör, satte in 2st sålänge så dom hade något iaf, kommer kanske sätta in fler sen =)

Men här kommer några bilder på själva tokayerna iaf =)

Hanen, riktigt mörk, super snygg tycker jag! =) bilden tagen med blixt, han ska försövrigt heta Torsten =P


Honorna =) kanske bara är jag men tyckte den ena va lite smal? =/ dom hade ett skapligt humör kan jag även meddela ;) Ulla och Gunnel får dom heta =P


Hanen inflyttad =)


En Grinig Gunnel inflyttad ;)


Ulla inflyttad =) tagen med blixt



Det av nog allt tror jag, ska låta dom va iaf tills imorrn eller nån dag till innan jag testar att ge dom mat, köpte stora syrsor, rosenlarver och stora gräshoppor =) uppdaterar tråden när det hänt nått nytt =)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild