Blåtungad skink konstig bakdel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

166
54
Leoleopardgecko:
Avipt skrev:
Min vägrar grönsaker om ja inte lyckas mosa in det i köttet :/ hallon funkar bra :P Annars har ja plockat snäckor, sniglar alltså utifrån och matat det är en superhit och får i sig skalet samtidigt som är bra. Men du har ju iaf lampor och om du nu fångar det i tid så borde det ju gå bra :) Har ju sett ryggar som ser ut som en bergådalbana och då har man ju låtit det gå väääldigt långt.

Ja jag reagerade på detta förra veckan. Han lider inte av det vad jag kan se. Men jag har haft det stressigt sista tiden och troligtvis inte snappat upp förändringen. Men får se om han mår bättre med kalk :-) 
Han älskar ärtor. Det kan han äta massor, men att smälta dom går inte så bra. Banan gillar han också :) jordgubbar och körsbär är gott, och melon :P men sniglar är ingen favorit :P

2048
773
psyjoh:
Köp flytande kalcium koncentrat som tas upp snabbare av kroppen och ger en snabbare återhämtning. Kalk bör man ju aldrig sluta ge som du kanske märkt nu. 
Den flytande finns på skoldpaddsgrejer.se

417
249
KANDARBA:
Våran skink äter som en häst. ;) 

2-4 möss i månaden 
syrsor och gräshopor "Kalkas"
något ägg då och då. (små ägg från pärlhöns)

Sedan kan det vara lite blandat provat med allt möjligt. En sak som hon gillar skarp vart hundmat. 
vissa tycker inte man bör ge det då det inte finns i naturen. Inte godis heller men vi ger våra barn det ändå ^^ 



166
54
Leoleopardgecko:
psyjoh skrev:
Köp flytande kalcium koncentrat som tas upp snabbare av kroppen och ger en snabbare återhämtning. Kalk bör man ju aldrig sluta ge som du kanske märkt nu. 
Den flytande finns på skoldpaddsgrejer.se

Japp känner mig skapligt dum, jag som alltid har velat ödlorna det bästa. Men återhämtning, hur menar du då? Skelettet lär ju inte återställa sig om det är mbd. Tack för tipset! 
KANDARBA skrev:
Våran skink äter som en häst. ;) 

2-4 möss i månaden 
syrsor och gräshopor "Kalkas"
något ägg då och då. (små ägg från pärlhöns)

Sedan kan det vara lite blandat provat med allt möjligt. En sak som hon gillar skarp vart hundmat. 
vissa tycker inte man bör ge det då det inte finns i naturen. Inte godis heller men vi ger våra barn det ändå ^^ 



Hehe min äter det mesta i köttväg :) han är också matglad

2048
773
psyjoh:
Jag menar att dem tar upp det snabbare och det stoppar kalkbristen snabbare. Nej om han ser lite krokig ut vid bakdelen tror jag inte det rättar till sig. 

Medlem i SkHF
365
436
AlexGustavsson:
Leoleopardgecko skrev:

Tack för tipset! Alltid kul med ny mat. Just nu känner jag mig som världens sämsta ägare, såna skuldkänslor om det är mbd och jag inte fodrat tillräckligt med kalk. 
Har du provat ge ärtor? 


Ärtor funkar bra! Har du testat haricot vertes? Det är favoriten hos min skink! Det går före både insekter och kött! Det är med största sannolikhet mbd, de kräver rätt så mycket kalk! Jag ger kalk i princip varje matning och vitaminpulver (Miner-All) åtminstonde en gång i veckan! Om det inte börjar rätta till sig snart så behöver du ta den till reptilkunnig veterinär och få en kalkinjektion! 

166
54
Leoleopardgecko:
AlexGustavsson skrev:


Ärtor funkar bra! Har du testat haricot vertes? Det är favoriten hos min skink! Det går före både insekter och kött! Det är med största sannolikhet mbd, de kräver rätt så mycket kalk! Jag ger kalk i princip varje matning och vitaminpulver (Miner-All) åtminstonde en gång i veckan! Om det inte börjar rätta till sig snart så behöver du ta den till reptilkunnig veterinär och få en kalkinjektion! 

Jo nu så här i efterhand så har jag förstått att skinkar förmodligen är skörare än leopardgeckos. 
Han har fått i sig kalk 3 dagar i rad nu samt tillskott på vitaminer "nutrobal". Han har även en burk fylld med kalk i terrariet. Föräldrarna har fått instruktioner på hur han ska bli matad och fått sett bilder på allvarligare fall på bristen. 

Om han blir mer krokig kommer jag inte tveka en sekund på att åka till veterinären. Så han är under strikt uppsikt nu :-)

Haricot vertes har jag inte provat. Det måste jag göra :)

166
54
Leoleopardgecko:
Det blir nog veterinären ändå. För han fick massor med zophobas och detta var som kom upp.
Kollat i hans mun och inte hittat något sår.

417
249
KANDARBA:
Hej 
Hur har det gått idag? 
Blev det något vet. besök? 

504
396
Crippa:
Bättre om du mosar dom lite innan du ger dom så ödlan inte tar skada i framtiden, jag ger mina Leachianus hela Zophobas larver men de mosar dom rejält så ingen fara. Dom kan nypas rätt hårt dessa larver! Lycka till med ödlan :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild