Terrariumboden - bra säljare?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

109
19
carolineleven:
Jag undrar om någon har prövat att köpa terrarium från dem och vet att de fungerar med värmeplattor? Och ifall de kan staplas?

Jag är usel på att bygga och vill gärna kunna beställa terrarium som kan hämtas på Sala mässa(nästa år alltså) och de ser ju ok ut på facebook(förutom att deras KP paket kommer med värmelampa istället för platta, men man behöver ju inte köpa i paket).

2966
1645
Hoggaforfan:
Värmeplattor är ju bara en värmekälla som skruvas i taket så är det bara av trä så borde det ju fungera.
Om de kan staplas beror på vad du har i dem, en hel del borde de klara i bara OSB även utan reglar. Men visst, 200kg sten i det översta kanske inte är en så intelligent idé ;-)

Ingen erfarenhet i derans byggkvalitet så ingen åsikt i den saken.

109
19
carolineleven:
Jag skrev fel, jag menade värmemattor.

Jag vet inte ifall de kan läggas under träet(jag har aldrig köpt eller sett hur breda de är).

2966
1645
Hoggaforfan:
Aha, nä trä isolerar så de gör inte så mycket nytta där utan behöver vara inuti. Det behövs ett hål lagom för kontakten som du sedan får sätta igen med något om djuret kan komma ut den vägen.
Exakt vilken kontakt det blir beror lite på vilken watt mattan är på, oftast är de den smala varianten men vid en viss watt måste de vara den jordade tjocka varianten.
Lite därför jag föredrar värmekablar, då räcker det med ett hål som är ca 1cm stort.

109
19
carolineleven:
Är värmekablar bra för marklevande ormar?

2966
1645
Hoggaforfan:
Samma sak som värmemattor fast en annan form. En värmematta är ju egentligen en kabel i ett paket.
Vet inte om det kan vara några problem med grävande ormar om man har en lös kabel är väl det enda. Går att häfta fast den i bottnen av terrairet då med en häftpistol.

109
19
carolineleven:
Tack för rådet, jag får lov att läsa på. Jag har ingen aning om hur de fungerar eller hur man reglerar värmen och vad riskerna är.

1662
779
fluffis:
En dimmer (alternativt termostat) för att reglera värmen är nästan en nödvändighet för både värmemattor och värmekablar. Tänk på att de bör vara fukttåliga. Sen känner jag det nästan som min plikt att rekommendera jordfelsbrytare för elsäkerhetens skull :) Det brukar finnas i bostaden (men kanske inte i äldre fastigheter) och den gör så att elen dör om det skulle bli något knas.

235
155
Brokensynapse:
Jordfelsbrytare
www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/overspanningsskydd-jordfelsbrytare
Dimmer
www.kjell.com/Sok?query=dimmer

1662
779
fluffis:


Ahh, najs :)

Tänkte bara säga en sak om dimrar. Tänk på att den lägsta dimmern i länken börjar fungera först vid 20 W. Så har man en värmematta/värmekabel på 20 W eller mer så är det lugnt. Har man däremot en mindre värmematta, på t.ex. 15 W så kommer dimmern inte att fungera.

Jag hittade förresten en tråd som handlar om värme i träburkar. Den kanske kan vara intressant.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=865
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild