Matvägrande GTP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

97
42
Micke81:
Skaffade min första GTP för ett par veckor sedan. Men den lille vill inte äta. Jag har mellan 32-25 grader i terrariet och cs 70 % luftfuktighet. Jag har provat att mata i både ljus o mörker. Jag har låtit maten ligga över natten och även försökt reta den lite. Han har huggt maten men sedan släppt den. Är det nån som har nått bra tips? Tycker att han börjar bli lite tunn, fyller inte ut skinnet ordentligt. Vill få igång han:)

Mvh Micke 

104
11
_kim_:
De första två veckorna är det bäst att inte mata eller störa den alls i princip. Endast byta vatten och sånt som måste göras.
Sedan när du väl matar den så kan man behöva göra som du säger, reta den lite. Det kan ta några hugg innan den tar den.

Men försök inte för ofta, det stressar bara djuret så det tar ännu längre tid innan den kommer igång.

//Kim

733
295
markusbabs:
Dela bilder på terrariet! Jag tycker att 35 grader är lite varmt. 32 är ok.

För övrigt så är det normalt att dom inte äter dom första veckorna. Men det har troligtvis med terrariet att göra, den känner sig otrygg.  Fråga hur den bodde hos förra ägaren.
ddr:

Nu skriver du inte hur gammal den är, Men jag förutsätter att det är en juvenil.
Tricket som funkar på väldigt många är att reta.
pincett med pinkie på och dutta på svansen på ormen, Men sluta inte reta den förs den hugger och håller kvar bytet.
Man kan få hålla på ett par minuter men oftast så hugger dom och håller kvar efter en stund och då är det bara att lämna dom ifred så käkar dom.


97
42
Micke81:
Grymt stort tack för svaren!!:) Då behöver jag inte oroa mig alltför mycket ännu då? Ska klippa en bild på terrariet sen när jag kommer hem och lägga upp den. Den är kläckt i maj förra året så mellan 8-9 månader e den o uppskattar den runt 35 cm!

97
42
Micke81:
Här e terrariet

733
295
markusbabs:
Testa att stoppa in lite fler horisontala grenar så den får större möjligheter att välja plats att vila på. Täck även för sidorna så det blir insyn skyddat. och täck för allting så den inte ser nått under ett par dagar för att sedan testa mata på natten. Att "stänga in" dom brukar funka på dom flesta ormar :)

97
42
Micke81:
Ok!! Tack för tipset :)

97
42
Micke81:
Har provat mata den igen men den vill inte äta. Nu har den börjat att ömsa...doch så ömsar den fläckvis. Är det normatl?

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Jag skulle låta den vara i ett par veckor, brukar funka med dom flesta pytons :) Tycker överlag folk har alldeles för bråttom att prova mata sina ormar som strular med maten, det kan få motsatt effekt & problemen kan bli ännu värre, ge den lugn & ro över en längre period är mitt tips. 

Angående ömset så har alla GTP jag själv haft & dom mina bekanta haft alltid ömsat hela skinn, ligger luftfuktigheten bra? Även stressade djur kan få problem med öms.. 

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild