Paludarium på G

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27

11
3
HakanL:

DannyF/
Jättetacksam om du tar dig tid och förklarar.
Jag är helt novis på området paludarium så jag tar tacksamt emot all kunskap och erfarenhet.
Men ta det när du hinner, det är absolut ingen brådska.
/mvh


342
183
DannyF:
AlexGustavsson skrev:
Bevattningen ut på öglorna borde ju inte bli något problem när mossan väl är etablerad då vattnet kan transporteras ut via denna! Epiweben i sig leder väl inget vatten vad jag har läst utan för att få en transport krävs en beläggning av exempelvis mossa! Men det kan ju vara så att de har utvecklat materialet till att få en kappilärverkan? :)



nej det leder inget vatten, dusk har ett annat material som gör det, hygrolon om ja inte minns fel.
jo det är sant som du säger att mossan kommer att leda vattnet, men för att mossan ska trivas där i början så hoppas jag att dusch systemet ska räcka till. alla lodräta delar bevattnas ju av strilröret.

342
183
DannyF:
helgens bilder:

gammal datorfläkt som jag köpte till en gammal dator för ca 10 år sedan :)
tänkte först driva den med en gammal laddare ifrån en rakapparat som syns på bilden, den ger 8V och ett lagom flås i fläkten, men efter att jag satt på skyddsgaller så försvann en hel del vind. så nu driver jag den istället med 12v ifrån en gammal router. kontakten ifrån rakapparaten använder jag dock fortfarande. som vanligt så har jag lödit alla skarvar och smetat in med silikon efteråt.
fläkten är en sådan med blåa dioder i som man skulle ha till datorn på den tiden, och dom går tyvärr inte att stänga av.
men det kanske blir ett bra månljus vem vet :)



Jag vill inte ha några handtag på rutorna så har kommit på en egen lösning :)
borrat i genom skjutglaslisten och ut igenom sidan av terrariet.
två spikar av olika storlekar doppade i färg, den lilla sitter i terrariet, den långa tar jag ur om ja inte ska öppna.
trycker man på den långa spiken så får man en cm springa att pilla in fingrarna på och öppna skjutglaset.
 

glömt att visa det innan, men jag satte ju skjutglaslister även på sidorna för att kompensera för dålig sågning. och jag har fyllt ena sidan av listen på varje sida med spackel, dvs rutorna går bara att sätta på ett sett. blev helt klart snyggare när rutorna går en cm in i sidorna.




igår kom co2 systemet hem. har bara prövat så att gasen går över ifrån glaskan till tryckreduceraren (vet inte va den heter egentligen) samt kollat att solenoiden (elektronisk avstängning) fungerar. man ska tydligen spraya vatten med diskmedel på för att leta läckage, men det får bli en annan dag.

det hela monteras på en sodastreamflaska och här är adaptern för sodastream:



limmat fast skiljeväggar för att kunna sätta fast förgreningsdosor samt för att skydda ifall dusch systemet skulle börja läcka, all elektronik är skyddad så att vattnet inte kan sputa direkt på elektroniken utan det kommer rinna ner bakom terrariet.


har ägen lagt frigolit över för att få ner ev vattenstrålar vid lekage i golvet av "teknikgömman" istället för över skiljeväggarna.





här är slangen som ja ska använda för att fylla på vatten i vattendelen. slangen sitter på 16mm pvc rör som går ner i botten av terrariet.


påfyllnadsröret är det högra röret, och det går ut i akvariedelen. det andra röret med pumpen är till bevattningsystemet till epiwebväggen. 
lösningen på filtrering har jag inte helt klart än, tanken var att göra fickor och passager där vattnet är tvingat att strömma igenom för att kunna använda mig av biobollar eller annan biologisk filtrering. (googla på akvariesump så finns en hel del att läsa om ämnet)
men just nu så kan jag inte bygga något mer i "filterhuset" eftersom jag inte har fått hem reactorn till co2 systemet än.
antagligen så blir det svårt att bygga en sumpliknande låda med alla rör kors och tvärs och då får jag fylla den med filtermatta istället.
till att börja med så ska jag pröva om en pump på 1200L/H räcker som cirkulation, men har gjort ett exra hål i vägen av "filterhuset" för att kunna koppla på en pump till ifall det skulle behövas.
i mitt gammla 540 liters akvarium hade jag 1200+1700 L/H för att få en bra cirkulation men detta är ju mindre och ligger just nu på 288 liter (går att öka till 360 liter om jag höjer upp översvämningsröret)


Har gömt strilrören med fritolig ovanför och spackel på själva röret.


men nu har ja lite problem :( tanken var att måla husfix med torrpigmen över och sedan kasta jord på, men jorden fastnade inge bra så jag är inte speciellt nöjd. eventuellt så blir det pva lim blandat med jord och sedan ett lager akvarielack över. har bara lack så att jag kan täcka halva delen tror jag, bara det inte kommer vatten ifrån duschdysorna direkt på så kanske pva limmet klarar sig.

som jag testat innan så går pva limmet ifrån transparant till kritvitt när det kommer i kontakt med vatten. exprimenterar lite hemma i burken där jag har ormen, duschade rejält igår och la sedan ner en bit med pvalim och jord, hoppas på att det inte ska vitna vid 90-95% RH.



tanken var att ha vattenfall i början, men dels så blir det dyrare att bygga och sen tycker jag att det blir överflödigt eftersom jag redan har duschsystem med 6 st dysor samt att epiweb väggen lär öka RH en hel del.

angående vattenbyte så går det att göra på två sätt, ett lite mer safe och ett där man måste ha koll så att det inte rinner över:

- det säkra settet är ett rör med en 180 graders böj (har ingen bild just nu) som sätts på översvämingsröret som sedan går ner till botten av "filterhuset". kopplar sedan på slangen till översvämningsröret och kopplar på vattenkranen tills det slutar att bubbla upp luft ur röret, och sedan lägger man slangen vid avloppet i badrummet så kommer det att slangas ur av sig självt. detta går dock rätt sakta, skulle chansa på 35-45 minuter att tömma 288 liter.

- alternativ två är två slangar, den ena är samma slang som ovan fast att den leder det vatten som svämmar över istället för att slanga ur det. och den andra slangen fyller man på med. detta är ju ganska bekvämt, eftersom att jag inte ens behöver öppna terrariet. men det är dock svårt att veta hur mycket vatten som är bytt. antagligen så klarar inte översvämmningsröret som är 20mm av att transportera lika mycket vatten som vattenkranen tillför vid max.

normalt så byter man 30-50% vatten per vecka beroende på belastning. och jag lär ha en hel del fiskar, räkor och sniglar som kan städa eftersom att ormens avföring kommer hamna direkt i vattnet.

hoppas att jag fick med allt nu :) bara att fråga annars.


11
3
HakanL:
DannyF/
Mycket imlponerande!
Finurlig lösning med spikarna för att öppna glasrutorna.
När du skriver om akvariedelen och CO2 och RH hänger jag inte med riktigt.
Ska googla på det och förbättra mina kunskaper.
Kanske du hjälper till att täppa till kunskapsluckorna om jag inte hittar svaren.
Tack för att du delar med dig.
Mycket lärorikt.
(Har du gjort någon kalkyl på driftskostnaden? Tänker då närmast på elen.)
/mvh

11
3
HakanL:
DannyF/
Beträffande spikarna i E-listen.
Jag byggde en gång en stor burk åt leguaner och som du säkert förstår så var glasskivorna i fronten stora och tunga.
Hade slarvat lite med försänkning av skruvhuvuden i E-listen och det straffade sig direkt pga av glasets tyngd och rörelseenergi när jag stängde och glaskanten stötte på metall.
Det gick flisor ur glaset.
Onödigt, men man lär sig av misstagen heter det ju.
Ett tips är alltså att var noga med försänkningen.
/mvh

342
183
DannyF:
jo co2 använder man för att få ner kol i vattnet, kolen är byggstenarna kan man säga sen behöver man mycket ljus samt näring åt växterna. tar man bort någon av dessa tre så växer det dåligt eller så får man problem med alger.
är ganska ny innom växtakvarium så jag har ingen direkt erfarenhet utöver mitt 240 liters som jag har nu där jag använder mäsk för att framställa co2. men det funkar bra, växer som bara den :)

när det häller E profilen så har jag inte skruvat alls, hela listen sitter fast med rejält med silikon. mina rutor är ju inte så stora och tunga så det funkar bra. har slitit lite i listerna o de sitter där de sitter :)
har även klippt till små bitar av möbeltassarna som man köper på ikea och satt under glaset. det glider på riktigt fint då men öppnar och stänger man ofta så måste man byta dom ibland då de släpper, speciellt i kontakt med vatten.

ska låna en watträknare när allt är klart, har ingen aning om den totala mängden watt, och ja vet inte om det går att räkna på eftersom att värmepanelen inte kommer att gå på sina 75W.

11
3
HakanL:
DannyF/

Tack för svar.

 - Hur reglerar du tillförseln av CO2 och hur ser du hur mycket som behövs?
 - Med E-profilen trodde jag att du menade att du hade en liten spik som var införd från insidan, dvs i själva E-listen, och att du tryckte på den med en spik från utsidan.
Kanske missförstod dig.
 - Beträffande möbeltassar så finns ett annat trick som jag själv praktiserat och det är att droppa stearin i spåren och smeta ut med en sticka eller skruvmejsel. Behövs inga mängder, det fördelar sig ganska bra av glasets egen tyngd. Går även bra att riva paraffinet fint och strö i spåren. Har jag bra erfarenhet av med mina tunga fönster.
 - Finns det inte en mojäng som man kan koppla mellan vägguttaget och exempelvis en grendosa för att på så vis mäta exempelvis på 24 timmar?
 - RH som du nämnde ovan är om jag förstår saken rätt ett mått på luftfuktighet, eller?

/mvh


 

342
183
DannyF:
ja just det RH är luftfuktigheten.

spiken sitter ju enbart i sidan av terrariet för att öppna, så den nöter ju inget imot rutan.
www.ebay.com/itm/191505162106 sitter en ratt på som sänker flödet, sen har man en bubbelräknare dvs en behållare med vatten. jag måste dock läsa på rejält, hur man tyder brist på näring/ljus/co2 kan ja inte så bra.

här finns en hel del att lära sig angående växtakvarium: www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=97&site=1

finns säkert mojänger att mäta exakta kostnaden per dygn, men en sån tänker ja inte slänga pengar på. ja lånar en som mäter för stunden och mäter några gånger per dag så får jag ca hur mycket det drar. vet inte än om jag ska ha tex fläkten på dygnet runt, och om jag nu använder mig av två pumpar kanske stänger av ena under natten osv.

11
3
HakanL:

DannyF/

Intressant artikel om växtakvarium.

/mvh


342
183
DannyF:
så nu har testbiten med blandat pva-lim och jord legat i minst 90% RH 18 timmar. och det har inte blivit vitt!! :)
så ja tror att jag ska lägga på ett lager i morgon kväll.  och sen ställa in dysorna så att dom inte kommer för nära, går det inte så får jag lacka en del av pva/jord blandningen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 27
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild