Ändrade planer: Anolis-ödla (eller liknande)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

56
12
Komodo:

Tjena! För er som vet så har jag under en kortare tid varit väldigt intresserad av att köpa pilgiftsgrodor och ett 30x30x45 för dessa, men har nu efter köp av terrariet insett att det inte är det riktigt lämpligaste för mig då jag inte är riktigt säker om jag klarar av att ta hand om dom så bra att de verkligen skulle trivas. Så jag har nu bestämt mig för att skaffa en eller ett par gröna anolis (eller liknande) då jag helt enkelt känner mig helt säker på att jag kan ta hand om dessa, plus att de är relativt lättskötta små krabater, samt att jag har erfarenhet av att ha ödlor sen tidigare.  :)

Här är mitt nya ExoTerra 30x30x45 inrett med några små Gullrankor (epipremnum aureum) och ett par Fredskallor (spathiphyllum strauss)

Någon som i allmänhet kan lite om anolisar när det gäller inredning alltså om de behöver ett litet kryp-in i en sten eller liknande? :o

Feedback?


56
12
Komodo:

Värmelampa ska inhandlas vid köp av ödla/ödlor

Hade nog i lite för mycket reptilbark, men men... :)


239
197
Danpss:
Det är för litet för gröna anolisar, men det ser bra ut till några jungfrugeckos :)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Du bör sätta in lite mer grenar. Anolisar gillar att klättra och det hade både gjort att de känt sig tryggare, samt att de kan utnyttja höjden av terrariet bättre med lite fler grenar.

Bifogar en bild på hur det ser ut i mitt terrarie för anolisar:


Instämmer dock med Danpss om att det känns lite för litet för grön anolis. Jungfrugeckos eller någon mindre Phelsuma art kanske skulle passa bättre?


56
12
Komodo:
anders skrev:
Du bör sätta in lite mer grenar. Anolisar gillar att klättra och det hade både gjort att de känt sig tryggare, samt att de kan utnyttja höjden av terrariet bättre med lite fler grenar.

Instämmer dock med Danpss om att det känns lite för litet för grön anolis. Jungfrugeckos eller någon mindre Phelsuma art kanske skulle passa bättre?



Absolut ska handla grenar imorrn då jag även ska köpa/beställa nya ödlor. :)

Med storleken på terrariet så utgick jag ifrån jordbruksverkets tabell för trädlevande ödlor och två gröna anolisar skulle storleksmässigt fungera i ett terrarium med 0,09 kvadratmeter bottenyta. Men jag förstår givetvis vad ni menar med utrymmet. Det är endast av platsbrist jag köpte ett 30x30x45.

Men som sagt så ska jag införskaffa en hel del grenar imorrn och göra det så lätt så möjligt för anolisarna att ta sig runt i terrariet. 

Men i allmänhet vilka andra arter skulle ni reckommendera för detta terrarium (förutom jungfugeckon, ogillar den :/). Vilka andra sorters Anolis finns det som är mindre och vilken phelsuma var det du tänkte på? :o (Är endast ute efter en dagaktiv ödla)


60
163
Pelle:
1.1 av nån art Lygodactylus skulle jag rekommendera. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Enligt L80, så gäller det 0,06kvm för ödlor under 15cm, och 0,12kvm för ödlor mellan 16-20cm.
Hittar du små individer så kan du såklart klara dig enligt L80, men det är rätt så aktiva ödlor så personligen skulle jag nog ha lite större. Men det är som sagt viktigt hur du än gör, att du ser till att sätta in grenar så att höjden används. Annars är det massa volym av terrariet som inte ödlorna kan använda.

Exo-terras formbara lianer är relativt enkla att använda, även om jag kan tycka att de kostar en del. (Och de ser ju egentligen inte speciellt naturliga ut heller).


56
12
Komodo:

Pelle skrev:
1.1 av nån art Lygodactylus skulle jag rekommendera. 


Har kollat på dom men är de inte ganska svåra att ha? 


56
12
Komodo:
anders skrev:
Enligt L80, så gäller det 0,06kvm för ödlor under 15cm, och 0,12kvm för ödlor mellan 16-20cm.
Hittar du små individer så kan du såklart klara dig enligt L80, men det är rätt så aktiva ödlor så personligen skulle jag nog ha lite större. Men det är som sagt viktigt hur du än gör, att du ser till att sätta in grenar så att höjden används. Annars är det massa volym av terrariet som inte ödlorna kan använda.

Exo-terras formbara lianer är relativt enkla att använda, även om jag kan tycka att de kostar en del. (Och de ser ju egentligen inte speciellt naturliga ut heller).



Men Grön Anolis blir väl inte större än 15cm?

Ska definitvt skaffa ett par av exo-terras rötter, håller med dig om att de inte ser särskilt naturliga ut, men men...


56
12
Komodo:
Har kollat Phelsuma Klemmeri, en riktigt fin ödla.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild