Regnskogsterrarium med fiskpöl = galen idé?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

342
183
DannyF:
Plexiglas skulle ja undvika eftersom den ändrar färg samt blir skör med tiden och riskerar att gå sönder. Använd glas eller trä med akvarielack som fuktspärr. Kolla in mitt bygge om du är intresserad ja har dock en jättestor vattendel. Tråden heter paludarium på g 

198
112
MoreliaMikael:

DannyF skrev:
Plexiglas skulle ja undvika eftersom den ändrar färg samt blir skör med tiden och riskerar att gå sönder. Använd glas eller trä med akvarielack som fuktspärr. Kolla in mitt bygge om du är intresserad ja har dock en jättestor vattendel. Tråden heter paludarium på g 


Hmmmm, intressant! SJukt fint bygge!
Det jag tänkte var att använda plastglas från Biltema. Inga gifter, mer böjbart än plexiglas, det bryts inte ned, och har ingen dokumentation om missfärgning sålänge det inte kommer i kontakt med Monomer.Hade tänkt ta detta, böja till önskad form, men sen ta klinkerfog (fix) över den, samt sedan akryl och Epotex Akvarielack (bästa lacken vad jag hört). Detta för att jag vill ha en sluttning, och inte vill titta in i karet och se "glas" på direkten.

Tror du itne det skulle funka? Eller kanske man ska köra med tunna lager frigolit och sedan köra cement, så som jag gjorde bakgrunden?


342
183
DannyF:
jo jag har bygg en del saker tidigare i biltemas plexiglas, problemed då är att silikon inte fäster imot det(iaf inte den silikon som ja provat) sen måste du säkert grunda med något för att fixet ska fästa imot plastglaset. om det inte krävs att du får en helt vattentät vägg så skulle jag använda frigolit eller fogskum sen måla på fix över. fogskummet är bättre om du ska ha lite former, bara spruta på och vänta ett lr två dygn o sen skära ut lite former.

angående akvarielacket så är det det bästa som ja fattat det, vissa kör med golvlack och liknande, det ska funka lika bra men det är inte testat i just akvariesyfte och man vet inte om de släpper ur gifter. epotex är rätt dyrt dock. och av min erfarenhet så måste man blanda stora omgångar, då jag har gjort mindre så har det blivit fel i blandningen 2 av 2 gånger och lacken har blivit vitt i kontakt med vatten, och jag är ganska säker på att jag har blandat ordenkligt. sen blir lacken väldigt blank så får du en del över vatten och en del under så kommer det se bra ut under vattenytan men fult och blankt över ytan.

den delen ja håller på med just nu ska köras utan lack, bara husfiix med torrpigment under vattnet. folk som provat säger att det funkar men det får ja ju se :)

198
112
MoreliaMikael:

Hmmm fogskum sätter sig alltså bra på glaset?

Kan jag alltså köra fogskum direkt på glaset och sedan bara ta över cement och färg + lack och så är det klart?


342
183
DannyF:
Ja har inte provat men någon annan här vet garanterat. Har sett på utube att dom gör bakgrunder så och det verkar funka. 

198
112
MoreliaMikael:

Verkar intressant. Då jag efterforskat får man upp både för och motargument.

Tydligen är det många som säger att det inte fäster bra på glas, så det är många som fått sina paludarium/vivarium till en smoothie av jord och vatten under de första veckorna.

Andra säger att det inte finns fogskum som inte har isocyanater, och att det i princip är omöjligt att motverka detta gifts utsläpp i tanken, t.om med lack.

Någon annan som kan fylla i? Jag vet inte annars hur jag ska göra...tänkte om man klipper bitar av frigolit och gör en mur, men jag vet ej.


155
39
kosinuss:

www.bostik.se/Products/Sealants/Foam-sealant/P0238?p=500-ml-bottle
Sika boom är också utan isocyanat.




2966
1645
Hoggaforfan:
SgtDeepshit skrev:
Verkar intressant. Då jag efterforskat får man upp både för och motargument.

Tydligen är det många som säger att det inte fäster bra på glas, så det är många som fått sina paludarium/vivarium till en smoothie av jord och vatten under de första veckorna.

Andra säger att det inte finns fogskum som inte har isocyanater, och att det i princip är omöjligt att motverka detta gifts utsläpp i tanken, t.om med lack.

Någon annan som kan fylla i? Jag vet inte annars hur jag ska göra...tänkte om man klipper bitar av frigolit och gör en mur, men jag vet ej.


Du kan bygga en vall och klä in allt med gummiduk som används till dammar sen smeta på vad du vill. Då är lack onödigt.
Epotex är troligtvis samma som andras märke av vattenbaserade epoxylacker, antar jag. Finns många akvarister som använt andra märken utan problem bara det är vattenbaserat. 
Gör du en vägg av akrylglas så kan du sandpappra det så fäster det mesta. 

Fogskum ska vara cancerframkallande i ohärdat men vad jag vet så är det ofarligt när det härdat. Det verkar som oftast är det lösningmedlen som är det farliga, inte själva produkten. 

198
112
MoreliaMikael:

Hmm låter intressant! Jag kliar huvudet till fördärv över hur jag ska få det att sitta fast i akvariet dock.

Fogskum fäster inte på glas, så jag behöver använda silikon, men silikon fäster ite på fogmassa eller cement :/


2966
1645
Hoggaforfan:
SgtDeepshit skrev:
Hmm låter intressant! Jag kliar huvudet till fördärv över hur jag ska få det att sitta fast i akvariet dock.

Fogskum fäster inte på glas, så jag behöver använda silikon, men silikon fäster ite på fogmassa eller cement :/


Har du fogskummet under cementen så håller ju cementen det hela på plats. Du har även Tec7 som kostar lite men fäster på allt, även under vatten. 
Akrylglaset är ju för att hålla in vattnet i ditt fall och lär väl inte synas? Då gör det ju inget om det inte fäster just där då det finns andra ställen som bottnen som det kan fastna på.
Du kan bygga en vall av vilket material som helst och täta mellan vall och cementbakgrunden, tex byggplast ;-)
Akryl, glas eller polykarbonat är ju mest intressant om det syns, syns det inte så ökar ju valmöjligheten av material. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild