Fundering på större orm.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

25
4
pierresjostrom:
Hej! Nu är det så att jag går i tankarna att skaffa en till orm, och då vill jag ha något som är större än Dumerilsboan jag har nu. Jag hanterar ofta betydligt större ormar hos en vän som har en del stora och även något aggressiva ormar, t.ex Gul Anakonda, mycket stygg hona. En orm jag har haft länge i tankarna är Tigerpyton. Funderade även på en sån innan jag köpte boan, men ville vänta och få erfarenhet innan jag ger mig på något större.

Hur tycker ni som har tigerpyton, är det en bra orm om man ska utöka hobbyn, och även har erfarenhet av större ormar? Eller finns det någon som har tips på en annan orm som ni tycker passar bättre? Vore väldigt tacksam för svar och synpunkter! :)

Mvh Pierre

741
681
Binks:
Om du har en kompis som har större ormar så har du ju någon att gå till och hjälpa till och känna på de, och få lite erfarenhet och någon att fråga.
Sen kan du ju alltid köpa en juvenil så du ser den växa och att du själv växer med den och lär dig att känna av lite när de går att göra vissa saker och när det inte går.

25
4
pierresjostrom:
Ja precis, jag känner att jag vill ha en tigerpyton, men har aldrig hanterat eller haft möjligheten att träffa en. Endast gul anakonda, ametistpyton och en ung nätpyton. Men att skaffa en juvenil är en självklarhet för mig, vill lära känna den från första början och se den växa. Men just tigerpyton verkar vara en relativt lätthanterad orm med tanke på storleken, en grinig fullvuxen gul anakonda är ju det jag har övat på som sagt.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Vill man skaffa en större pytonart samt känner att man kommer klara av det så är det en bra art att välja, tigerpytons kallas ju ofta "the gentle giant" och dom allra flesta individer blir jättebra "husdjur" som vänjer sig bra vid hantering. Som du säkert vet blir hanar betydligt kortare & tunnare än fullvuxna honor. 

Sen är det ju ultimat att du har en kompis som redan håller lite större arter, han kan säkert hjälpa dig en del. 

Finns ju även andra stora arter av boa & pytonormar, även om kanske den bästa "nybörjarormen" är just burmesisk tigerpyton. (Givetvis ingen nybörjarorm, men nästa steg eller vad man ska säga..)

Andra stora arter har ofta ett rykte om sig att vara bitskare, mer nervösa än tigern, exempelvis Nätpyton, Klippyton, Olivpyton & Grön anaconda för att nämna några :)


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Ska även nämnas att några Rutpytons samt M.bredli kan bli rejält stora som adulta, även om dom inte kommer i närheten av dom verkliga jättarna :) Beror lite på vad man söker med sin orm. Inte ovanligt med Rutpytons på 250cm och en bastant omkrets på äldre djur. Morelia bredli kan bli riktigt maffiga! Även relativt lättskötta då dom flesta rutorna inte behöver fullt så hög luftfuktighet som andra pytons. 

25
4
pierresjostrom:
Ja det är lite i dom banorna jag tänkt faktiskt, och det är ju som du säger hanarna blir mindre! Ett plus är ju om dom är relativt lätthanterliga, då jag lägger stor vikt på att terrariet ska vara så hygiensikt som möjligt för djuret, och då underlättar det ju om man kan flytta ormen utan att behöva få sig ett kärleksnyp! haha.

Ja det känns som tigerpyton får bli nästa steg, men vill ju ha en juvenil isåfall. Och om möjligheten finns så vill jag gärna ha en granitmorph, då jag alltid älskat mönstret på dom! Tack så mycket för era bra svar! :)

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Just tigerpyton, en av världens stora, räknas väl som en av de lättare. De är generellt (givetvis varierar det från individ till individ) lätthanterliga och lugna. Tigrar väser rätt mycket och HÖGT vilket kan vara lite skrämmande för den ovane. Men för det mesta är det tomma hot. Dock ska man alltid ha respekt för stora ormar och man bör inte hantera ormar över 2m ensam, men det antager jag att du redan är medveten om. 

Honor blir som sagt STORA medans hanar blir något mindre. Hur som helst kräver de stor ytor; Minimåtten hittar du enkelt under jordbruksverkets

föreskrifter. www.jordbruksverket.se/download/18.37e9ac46144f41921cd16327/1401795414737/2014-017.pdf

Utöver det finns det väl inte mycket mer att tillägga. Själv tycker jag att tigrar är fantastiska djur! Mycket vackra ormar. Det perfekta djuret för den som har tid, plats, råd och intresse :)


25
4
pierresjostrom:
tack för ditt svar! :) Det är en hane jag vill ha då dom inte blir lika stora som honorna som du beskriver. Plats finns det iallafall, och jag hade tänkt att avgränsa en del av "hobbyrummet" och bygga ett stort terrarium när ormen börjar bli för stor för det terrarium jag har ståendes oanvänt i förrådet! Men med tanke på era svar så är det en tiger jag känner skulle passa bäst, gäller bara att hitta ett bra exemplar mot vår/sommar!

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

pierresjostrom skrev:
tack för ditt svar! :) Det är en hane jag vill ha då dom inte blir lika stora som honorna som du beskriver. Plats finns det iallafall, och jag hade tänkt att avgränsa en del av "hobbyrummet" och bygga ett stort terrarium när ormen börjar bli för stor för det terrarium jag har ståendes oanvänt i förrådet! Men med tanke på era svar så är det en tiger jag känner skulle passa bäst, gäller bara att hitta ett bra exemplar mot vår/sommar!


Låter som en utmärkt plan! Det är anledningen till att jag skaffade en hane, hade inte haft plats med ett 9kvm terrarium. Det jag gör nu på 5,75kvm får räcka ett tag framöver :) Hur stort är terrariet du har nu? var beredd på att de växer FORT!

Finns dvärgar och halvdvärgar också om det skulle passa bättre? Sedan finns det ju en massa fina morpher också. Själv är jag dock lite svag för viltfärgade när det gäller tigrar. Sökte specifikt en het granit när jag letade efter en. Då har de ju den viltfärgade teckningen fast med memr uppbrutet mönster på sidorna. Helnöjd med min, han är kanonfin! Tydligen ska han vara het albiono också kanske, men det är inget jag lägger några värderingar på, ska ändå inte avla på honom :)


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Finns ju även Indisk tigerpyton, Python m. pimbura, dom blir rejäla också :) En kompis har 2.2. Blir mindre än den "vanliga" burmesiska tigern men större än dvärgarna, Python b. progchai.

Finns en hel drös med större pytonormar, ALLA är dom speciella och vackra varelser :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild