Fryser hon?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

309
38
reptilicus_:
Ok, men jag har läst att det också är bra om dom har någonstans att blötlägga sig för att få bättre matsmältning & lättare för att ömsa skinn. Jag kanske skulle lägga en värmematta under vattenskålen?

(Natttempen ligger runt 23 grader)

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Risken är att luftfuktigheten går upp om du har uppvärmd vattenskål och en skäggagam behöver ingen högre luftfuktighet, men beror på fler faktorer givetvis, ventilation bla. 

Det där att dom får bättre matsmältning när dom blötlägger sig kan du glömma :) 

Jag skulle tagit bort vattenabaljan, möjligen ställt in en liten vattenskål, sen in med en rejäl fuktgrotta istället, då påverkas inte luftfuktigheten i övriga burken. Finns många alternativ men så hade jag gjort :)

"ökenlevande" djur får ofta i sig större mängden vätska genom fodret och dom badar aldrig så en stor badbalja ser jag som onödigt till dessa arter :) En liten vattenskål skadar såklart aldrig. 


1159
625
Temla:
"ökenlevande" djur får ofta i sig större mängden vätska genom fodret och dom badar aldrig så en stor badbalja ser jag som onödigt till dessa arter :) En liten vattenskål skadar såklart aldrig."

Håller inte med. Visserligen kanske dom inte badar så mycket i det vilda men många skäggagmer i fångenskap gillar att bada, speciellt när de ömsar.  Att ha en lite större skål med vatten till dom som gillar att bada tycker jag är bra. Sen är det inte alla skäggagamer som badar, naturligtvis, det är väldigt indiduellt. En uppvärmd badskål är dock ingen bra ide, pga av risken med för hög luftfuktighet.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Du behöver inte hålla med, det är ju ett faktum att ökenlevande djur aldrig badar :) Finns ju anledningar till det också.. anledningen är att det helt enkelt inte finns vattensamlingar i deras habitat :)

Om man sen i fångenskap väljer att hålla sina skäggisar på annat sätt kan jag inte påverka det, gav bara min synpunkt på det hela. Djur som normalt lever relativt torrt får ut mer av fuktlåda än en vattenbalja, det var min poäng :)

Men!... man får givetvis vara av en annan åsikt än mig, alla gör vi säkert olika med saker :)


2966
1645
Hoggaforfan:
Finns oaser och små vattensamlingar i de flesta öknar. Så badmöjligheter är säkert inte fel men luftfuktigheten kanske kan bli ett problem TROR jag, tex ökad risk för förkylning


504
396
Crippa:
Cresteds är som giant geckos när det gäller färg. När de är ljusa på dagen så är de s.k "fired down" men sen när kvällen infaller så blir de "fired up" och får sin färg :). 

Ps. Är väl bättre att skapa en tråd om skäggagamer istället för att blanda in det här? Men som vanligt så är alla här inne experter på allt inom reptilväg så då blir det väl såhär!

309
38
reptilicus_:
Just nu så har jag "badet" på den kalla delen av terrariet. Vattnet kanske kunde bli lite varmare om jag hade den på den varma sidan, men jag antar att luftfuktigheten kunde bli för hög då...

1159
625
Temla:
Det är ju ine
reptilicus_ skrev:
Just nu så har jag "badet" på den kalla delen av terrariet. Vattnet kanske kunde bli lite varmare om jag hade den på den varma sidan, men jag antar att luftfuktigheten kunde bli för hög då...


Det är ju annars enkelt att mäta med en hygrometer som jag antar att du har. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild