AKUT HJÄLP, leguan som tappat en tå?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

6
9
swelifestyle:
Hej. Min leguan på drygt 1 år (vi tog över henne från ett hem där hon glömdes bort) har tappat en tå. 
Vi har ingen aning om varför. 
Hon får mat och vatten varje dag med vitaminer och pellets, sallad och morötter. Hon äter och allt är bra så. 
Hon har precis börjat ömsa. Har haft problem med röda parasiter som vi fått bort. Vi sprayar vatten in i flexariumet varje dag × flera. Vi vet inte vad problemet är men tån har trillat av och låg i flexariumet. 
Är det någon som har nån idé på vad det kan vara? Är det snällast mot Ester att låta henne komma till leguanparadiset? Snälla hjälp mig :(

903
509
Evanjeline:
Behövs mer information. Hur varmt är det på solplatsen och i resten av flexariumet. Hur hög är luftfuktigheten där? Vad för sorts uvb-lampor har leguanen? Ta en bild på hur hon ser ut så man kan se om hon är i bra skick eller inte. Eftersom hon ömsar låter det som om där inte är fuktigt nog. Leguaner ska ha väldigt hög luftfuktighet, kan man ens uppnå det med ett flexuarium? Jag förstår att du är stressad, men du behöver verkligen inte avliva henne för hon blivit av med en tå.

15
25
countess:
Hej !
Är du ett troll som luras?
Om inte, så kan vi ta detta via privat meddelande så hjälper jag dig med säkra informationskällor.

Mvh

6
9
swelifestyle:
Som jag skrev så sprayar vi gånger flera hon har 2 uvb lampor värmematta och sån värmelampa. Just för att det är så ventilerat. 

2048
773
psyjoh:
Men du kan ju omöjligt få tillräckligt med fuktighet i ett flexarium?!
Dem brukar man använda i länder med högre luftfuktighet alt. till torrlevande varelser. 
Om du inte har 80+rh där hemma så tror jag det blir svårt för din leguan att få det där i... kanske på sommaren om du bor i en kuststad. 

Medlem i SHF
537
749
Patch:

Varför ta det privat??

De vore ju kanon om alla fick möjligheten att ta del av den kunskapen? 

Flexarium kan mycket väl funka utomhus varma dagar till ödlor... men de hör inte hemma i en lägenhet till nån reptil... inte ens de riktigt torrlevande

otroligt svårt att ordna fukten som behövs... de är till och med svårt att få ett microklimat där :(


903
509
Evanjeline:
Att du sprayar flera gånger svarar inte på hur hög luftfuktighet som finns. För tillfället för att göra det bättre för henne akut tycker jag du ska klä in flexariet i plastfolie (lämna ventilation bara) Antagligen är där alldeles för torrt och det är därför hennes tå har trillat gått av, då ömsrester dragit med den.

6
9
swelifestyle:
Nu va vi å hämta ett nytt TERRARIUM. Med foggy, Vattenfall osv i natt. Nu har vi tom en mätare som mäter temp och fuktighet. Flexariet kommer kasseras eller användas varma sommardagar ute. Aldrig mer flexarium. Nu har hon många kvm och höjd att växa på :) tack för alla tips och råd. 

Medlem i DHF
1082
774
Westman:
Såg litet ut

6
9
swelifestyle:
Territoriet är 160×140×50 å Ödlan är 55 cm ca. Så för henne är det inte litet. Värre om hon vart 220 som den förra. Och självklart får Hon vara ute och springa med. Och så fort vi får större lgh blir det ett ännu större till henne. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild