Identifiera art, råttsnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

69
39
NiklasTyreso:

Jimmy skrev:
Gul Råttsnok, Pantherophis obsoletus quadrivittata.


Ok. Kan ni förklara skilnaden mellan quadivittata och rossallini?

Gul råttsnok: iansvivarium.com/morphs/species/elaphe_obsoleta_quadrivittata/normal/

Rossalleni: iansvivarium.com/morphs/species/elaphe_obsoleta_rossalleni/normal/


953
1840
peter54:
NiklasTyreso
Den ena är gul den andra orange, rossalleni brukar dessutom bli större än quadrivittata.

1662
779
fluffis:
NiklasTyreso skrev:



Ok. Kan ni förklara skilnaden mellan quadivittata och rossallini?

Gul råttsnok: iansvivarium.com/morphs/species/elaphe_obsoleta_quadrivittata/normal/

Rossalleni: iansvivarium.com/morphs/species/elaphe_obsoleta_rossalleni/normal/



Båda lever i det vilda i sydöstra USA och den gula på en ganska stor yta från Florida och uppåt en bit. Den oranga är koncentrerad runt evergladesområdet. Vissa menar att de är helt skilda underarter och andra menar att den oranga är en särskild lokalitet av den gula som blivit mer orange. Än så länge använder de flesta de olika underartsnamnen Pantherophis obsoletus quadrivitatta resp. rossalleni men det finns forskare som tycker att gul, orange och även svart råttsnok (Pantherophis obsoletus obsoletus) ska vara en och samma art (utan underarter) som heter Pantherophis alleghaniensis. Av olika skäl har den forskarens uppdelning inte slagit igenom särskilt brett.

Eftersom peter54 tar upp det där med längden så måste även jag hoppa på ämnet :) Båda två två kan bli långa. Exemplar på över två meter finns men det är nog vanligare att de hamnar kring 160-170 cm. Den oranga råttsnoken har en uppfödarlinje där ormarna blir korta. Jag tror att en av mina ormar är av den linjen och den ormen är uppskattningsvis 120-130 cm nu vid sju års ålder.

379
399
Mr_B:
Ganska stor skillnad på fjällen runt ögonen o huvudet överlag på de två. På quadrivitatta ser man att övre fjällen vid ögat är betydligt spetsigare och rossalleni har slätt eller rundare huvud jämnfört med quadrivitatta. Och asus exemplar på bilden ser ut o ha ganska så kantiga former så där av tycker jag det ser ut som en quadrivitatta.

Ska dock erkänna att jag inte har nån superkoll på rossalleni över lag, så nån får gärna rätta mig om jag har fel. 

953
1840
peter54:
Min korta kommentar bygger, när det gäller längd, enbart på egna erfarenheter. På 80-talet var den orange råttsnoken oerhört populär och mycket vanlig inom hobbyn och många ägde riktiga bjässar på den tiden. De gula var alltid smalare och oftast kortare i längd. Jag har haft både den gula och den orange råttnoken och även fött upp den sistnämnda, men det är 30 år sedan, saker kan ha skett som förändrar förhållandena. Samtliga amerikanska råttsnokar, alltså även majsormen (röd råttsnok) kan bli mycket långa, närmare två meter, även om det är ovanligt hos exempelvis majsorm.

Mina orange råttsnokar var 180 cm alla tre och jag tror inte att de stannade vid den längden med tanke på den låga åldern, de var 5 år gamla. De gula jag hade innan jag skaffade de orange, passerade aldrig 160 cm och de blev inte lika grova i kroppen heller som de orange. Men som sagt, det är ett tag sedan.

Jag passar på att påminna om genusformerna i de veteskapliga namnens ändelser: Ändelsen -is, som i Panterophis, är femininum, medan ändelsen -us, som i obsoletus är maskulinum. Dessa bör inte blandas av samma skäl som att vi inte säger exempelvis -"han heter Lisa". Den korrekta ändelsen på Pantherophisarterna är därför -is eller i det här fallet -a, som i Pantherophis obsloleta.

Att man finner fler träffar när man till exempel söker på Pantherophis g. guttatus än vad man får om man söker på P. g. guttata spelar liten roll i vetenskapliga sammanhang, det senare är ändå det korrekta sättet att språkligt uttrycka artens namn.

Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
Men -is i Pantherophis väl ingen ändelse utan syftar till "ophis" alltså "orm"?

Dessutom stavas det med th som Pantherophis.

Saxat från nätet:

"Pantherophis is derived from the Greek words "pan" which means bread, referring to the bread loaf, cross-section shape of the snake, "thero" means a wild beast of summer and "ophis" means snake."


478
592
Rottenroth:
peter54 skrev:
Min korta kommentar bygger, när det gäller längd, enbart på egna erfarenheter. På 80-talet var den orange råttsnoken oerhört populär och mycket vanlig inom hobbyn och många ägde riktiga bjässar på den tiden. De gula var alltid smalare och oftast kortare i längd. Jag har haft både den gula och den orange råttnoken och även fött upp den sistnämnda, men det är 30 år sedan, saker kan ha skett som förändrar förhållandena. Samtliga amerikanska råttsnokar, alltså även majsormen (röd råttsnok) kan bli mycket långa, närmare två meter, även om det är ovanligt hos exempelvis majsorm.

Mina orange råttsnokar var 180 cm alla tre och jag tror inte att de stannade vid den längden med tanke på den låga åldern, de var 5 år gamla. De gula jag hade innan jag skaffade de orange, passerade aldrig 160 cm och de blev inte lika grova i kroppen heller som de orange. Men som sagt, det är ett tag sedan.

Jag passar på att påminna om genusformerna i de veteskapliga namnens ändelser: Ändelsen -is, som i Panterophis, är femininum, medan ändelsen -us, som i obsoletus är maskulinum. Dessa bör inte blandas av samma skäl som att vi inte säger exempelvis -"han heter Lisa". Den korrekta ändelsen på Pantherophisarterna är därför -is eller i det här fallet -a, som i Pantherophis obsloleta.

Att man finner fler träffar när man till exempel söker på Pantherophis g. guttatus än vad man får om man söker på P. g. guttata spelar liten roll i vetenskapliga sammanhang, det senare är ändå det korrekta sättet att språkligt uttrycka artens namn.



Min quadrivittata hona är längre än 180! Fluffis har även sett henne, de gula blir riktigt stadiga.

953
1840
peter54:
Jimmy
Jag vet inte säkert, men jag tror inte att härledningen förändrar språkreglerna.

903
509
Evanjeline:
Om det är samma som med spanska (språken har ju endå samma ursprung) så har det inget att göra med att man lägger till en ändelse, utan man delar bara in orden i feminin och maskulin beroende på ändelserna. Det är ungefär som en och ett men de har en fast regel. Däremot verb böjer man olika beroende på vem som utför det (du, jag, vi ect) och det är samma i latin. så ordet Pantherophis är feminint för att det slutar på is, det slutar inte på is för att det är feminint om du förstår skillnaden?

1662
779
fluffis:
peter54 skrev:


Mina orange råttsnokar var 180 cm alla tre och jag tror inte att de stannade vid den längden med tanke på den låga åldern, de var 5 år gamla. De gula jag hade innan jag skaffade de orange, passerade aldrig 160 cm och de blev inte lika grova i kroppen heller som de orange. Men som sagt, det är ett tag sedan.



Det låter spännande, det är ju några av mina favoriter, de här ormarna :) Jag tror aldrig jag har sett bilder på de du pratar om eller har jag det? Har du några bilder? :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild