Strumpebandssnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
Zuzanne skrev:
I verkligheten ser det ut på ett annat sätt.  Där blandas polisen sällan in.
Jag har själv blivit anmäld.
Läs min blogg på denna sidan.

Och med dom orden avslutar jag för min egen del det här.

Zuzanne/Chlamydosaurus


I många fall handlar det om t.ex. förelägganden från länsstyrelsens sida som kan ske utan polisens inblandning till en början, men skillnaden är att länsstyrelsen är kontrollmyndighet och polisen(/åklagare) utreder brott. Får länsstyrelsen en anmälan om missförhållanden som de undersöker och anser kan vara brottslig upprättar de en anmälan till polisen, som i sin tur inleder en förundersökning. Länsstyrelsen har, liksom polisen, rätt att bl.a. besluta om omhändertagande av djur och de har till och med större rättigheter än polisen att kontrollera djurhållningen, men det är polis/åklagare som utreder om ett brott begåtts och ett åtal ska väckas.

Medlem i GHF
70
23
hjelte:
Nu gör det ju inte det hela mera tragiskt, djurplågeri är djurplågeri...

...MEN. Den ras av Strumpebandssnok som bilden visar är en Thamnophis sirtalis tetrataenia. Den är totalt fridlyst i USA, och dess enda hopp om överlevnad är en tyvärr väldigt inavlad genpool här i Europa hos vissa privata uppfödare samt djurparker.

en.wikipedia.org/wiki/San_Francisco_garter_snake

Att se ett exemplar av denna mycket eftersökta och existensiellt väldigt hotade orm plågas under dessa förhållanden är bortom all kritik.

En fråga till trådskaparen: hålls ormen i ett "akvarium" med vatten i botten och endast lite träbitar och sten att klättra upp på? Kan du åtminstone påverka denna faktor till att det blir en TORR miljö (tidningspapper i botten, låda för att gömma sig), med endast en liten vattenskål för att kunna dricka ur, så kan ev. djurets liv räddas.
PMa mig om du behöver råd om detta.



903
509
Evanjeline:
I så fall kanske du ska fråga om du får köpa den så kan någon som är entusiast inom strumpor ta sig an den? Ett djur är ju ett djur, men om det är en sällsynt art finns det nog fler som hade ställt upp.

343
119
Salig:
Vore ju väldigt skönt om ormen oavsett art kan komma till någon kunnig och få den hjälp den behöver. Förhoppningsvis släpper skolan ormen för dess bästa.

379
399
Mr_B:
Ser ut o va ett ögoninfektionsproblem, se till att skolan/skötare av den/nån får iväg den till en veterinär. För tror inte detta kommer försvinna av sig självt utan behandling av nått slag. 

201
113
Linkanw94:
hjelte skrev:
Nu gör det ju inte det hela mera tragiskt, djurplågeri är djurplågeri...

...MEN. Den ras av Strumpebandssnok som bilden visar är en Thamnophis sirtalis tetrataenia. Den är totalt fridlyst i USA, och dess enda hopp om överlevnad är en tyvärr väldigt inavlad genpool här i Europa hos vissa privata uppfödare samt djurparker.

en.wikipedia.org/wiki/San_Francisco_garter_snake

Att se ett exemplar av denna mycket eftersökta och existensiellt väldigt hotade orm plågas under dessa förhållanden är bortom all kritik.

En fråga till trådskaparen: hålls ormen i ett "akvarium" med vatten i botten och endast lite träbitar och sten att klättra upp på? Kan du åtminstone påverka denna faktor till att det blir en TORR miljö (tidningspapper i botten, låda för att gömma sig), med endast en liten vattenskål för att kunna dricka ur, så kan ev. djurets liv räddas.
PMa mig om du behöver råd om detta.




Det är ett terrarium med vatten botten o andra halvan med land o en grotta 

Men till andra andra hblir ögat värre o värre de har varit över 1 år!! :(

903
509
Evanjeline:
Men tror du du kan fråga om du får köpa den? Om inte du har intresse/pengar kanske någon annan har det, speciellt om det stämmer att det är en så sällsynt art.

343
119
Salig:

Ärligt talat anser jag nästan att skolan oavsett vad skall anmälas för djurplågeri. Det är tydligt att den som har haft ansvaret för djuret inte har gjort det som sig bör. Jag förstår inte hur en så pass illa ögonåkomma inte kollas upp. Har en kanin med dåliga ögon och honom åker jag med regelbundet och kollar för säkerhets skull. Mår djur synbart dåligt bör man som människa göra något åt det. 

Jag tycker att det är jättebra att du har reagerat Linkanw94, och jag hoppas att du anmäler den som har hand om djuret. Det bästa vore också att få djuret till någon kunnigare. Är det en sällsynt art dessutom så räknas varje djur, att förlora denna vore förbaskat tråkigt.


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:
hjelte skrev:
Nu gör det ju inte det hela mera tragiskt, djurplågeri är djurplågeri...

...MEN. Den ras av Strumpebandssnok som bilden visar är en Thamnophis sirtalis tetrataenia. Den är totalt fridlyst i USA, och dess enda hopp om överlevnad är en tyvärr väldigt inavlad genpool här i Europa hos vissa privata uppfödare samt djurparker.

en.wikipedia.org/wiki/San_Francisco_garter_snake

Att se ett exemplar av denna mycket eftersökta och existensiellt väldigt hotade orm plågas under dessa förhållanden är bortom all kritik.

En fråga till trådskaparen: hålls ormen i ett "akvarium" med vatten i botten och endast lite träbitar och sten att klättra upp på? Kan du åtminstone påverka denna faktor till att det blir en TORR miljö (tidningspapper i botten, låda för att gömma sig), med endast en liten vattenskål för att kunna dricka ur, så kan ev. djurets liv räddas.
PMa mig om du behöver råd om detta.





Att artens enda hopp står till en bunt inavlade (och i vissa fall hybridiserade) djur hos privata uppfödare i Europa är att ta i. Det finns ett par tusen individer i det vilda och att de skulle vara av mindre betydelse än Europeiska terrariedjur är att dra det hela lite över kant. Finns en bra artikel i ett nummer av Herp Nation om du vill läsa lite mer ingående.

201
113
Linkanw94:
jag jag har klagat sen dag 1 jag börja här på skolan och jag ska lyckas jag hatar att se djur sjuka jag har haft strumpebandssnok själv i något år! men har ej plats för den där ormen men ska se vad jag kan göra:)

imorgon ska ja klaga på dom så får vi se hur det blir :D
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild