Projekt: Benz0187 Terrarieuppsättningar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 11

77
67
Samuelelel:

Hoggaforfan skrev:

Aluminium för 4mm glas

Oj, var hittade du det? Jag gick ju efter HC priser och tyckte det var ok pris för aluminium med 200:-
Möjligen de skickar ju




Henrik Rapps glas utanför linköping köpte jag från. Har för mig att Tannefors glas hade samma pris. Tydligen var det bra priser i alla fall :)

 

Har även för mig jag såg lister (plast förvisso) på norrköpingsmässan för 100kr/m. 


83
40
Benz0187:
Hej.
Det som händer nu är att jag väntar tre nya djur på ingång:
0.0.1 Hottentotta flavidulus - i4
0.0.2 Psalmopoeus irminia - Sling
1.0.0 Loxosceles laeta - Brown Recluse - sub-adult 
L.Laeta har jag respekt inför, tur dock att dom inte brukar vara aggresiva och inte är glasklättrare.
Har läst så mycket jag kan inför denna och det är ganska svårt att undvika alla bilder på bett.

Ett problem jag har är att min foderkultur Shelfordella lateralis "Ryssar" inte ynglar av sig i den utsträckning jag behöver. Gjorde ett stort misstag att utfodra med hanarna mycket i början pga att jag va lite skrajj för att dom skulle yngla av sig i terrarierna.  
Jag har lagt in en köpes annons här på sidan, men är det ingen annan som kan sälja en kultur?

2966
1645
Hoggaforfan:
Firemon säljer en del men är väl mest dubia annars har ju Söderhamns foder dem och bra priser med.

83
40
Benz0187:

Har varit kontakt med Söderhamns foder tidigare, och ja dom har dom inne, dock tycker jag dom är lite dyr. Sist lyckades jag köpa en kultur på ca 400 individer för 250kr + 50kr frakt = 300kr/400st. Söderhamn ska ha 500kr + 89kr frakt ? 589kr/500st.

Dubia och döskalle har jag också men jag tycker dom inte är några bra foderdjur pga att dom gräver ner sig direkt när dom kommer in till terrarierna.


121
95
Kega:
Stina här på TD säljer ryssar. Hälsa från mig ;)
Jag har en adult 0.1 L. laeta, dom är inte svåra att hålla dock kan dom rusa iväg ordentligt ibland.
Riktigt kul att mata henne, äter enorma byten.

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Benz0187 skrev:
Jamen tackar! Nu ska jag börja skissa på någon ritning för spindel burkarna. Då behöver jag skjutglas lister. Jag har kollat med ALLA glasmästare i 10mils radie och ingen har nå lister som passar för mitt bruk. Oftast är det stora vitlackerade bjässar som ska tåla 6mm glas i nån inglasad veranda.
Jag är ute efter enkla aluminium lister som inte lackerade, för 4mm glas. Någon som har något tips vart kan jag köpa dessa?


Kolla med Ryds glas som finns typ överallt. De har fixat 4 mm alulist både i Linköping och Örebro utan problem. Runt 150 kr/m om jag inte missminner mig. Fråga efter E-profil eller E-skena. :)

83
40
Benz0187:
Har redan köpt av Stina i våras, kontaktade henne och hon hade inget för tillfället. hmm. Får fundera vidare annars får man köpa ifrån söderhamn.

83
40
Benz0187:
Hej igen.

Klippte ihop en lite film när jag matade min Änka igår:

vimeo.com/107681068

593
551
Redfoot:
Cool film, tack för visningen.
/R

83
40
Benz0187:

Hej alla glada knepiga skruvade djur intresserade. Jag har legat lite lågt över sommarn med mitt byggande och djurinförskaffande. Dels pga att min sambo fick reda på hur mycket pengar jag spenderat och att det faktiskt vart lite mycket ett tag.. IAF är jag nu pånytt född och ska fortsätta i den änden jag slutade.

Det är dags att börja bygga glasburkar till mina djur som frodas här hemma. Och efter en massa fundering så ska jag bygga sk kombi-terrarium (namnet har jag också kommit på-dåligt, jag vet).
Topp öppnat eller skjutglas, det är frågan man ställer sig, och vad gör man då? Man bygger burkar med båda delarna. 
Tex: Jag byggde flera glasburkar som skulle passa mina änkor här hemma. Och vad jag läste på innan va att dom inte va glasklättrare, jag byggde då toppöppnat. Och vad gör dom rackarna då? Jo, på något vid lyckas dom bygga sitt näste i toppen och hänger hela tiden i taket.

Del 1 i detta är att köpa in en hemska massa skjutglaslister... och det vet vi alla att det inte är så lätt. Som jag skrev tidigare i tråden så ringde jag runt till alla glasmästare i 10mils radie och ingen hade listerna jag sökte. Vanliga E-profiler passande 4mmglas i borstad aluminium. Men skam den som ger sig, nu börjar sökandet!

 

En sak som jag skulle vilja ha hjälp med är att kunna köpa 1-3st JÄVLIGT stora platbackar. Jag har nu mina fyra kack-odlingar i Hammar plast - SmartStore största backar med snäppfästen 70L
www.orthexgroup.se/sv/products/storagespace/forvaring-m-lockclips/smartstore-classic-70

Dom fungerar jätte bra MEN det är dags att städa åt dom rackarna och då har jag funderat länge hur jag riskfritt (obs riskfritt!) ska kunna flytta över dom utan att bära omkring på äggkartongs-fyrkanter med 100-200 kackerlackor på, genom luften till nästa back.

Det jag skulle behöva då är en gigantisk back som rymmer 70L back innuti, någon som har något förslag?


Logga in för att posta i forumet
Sida av 11
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild