Dusk Tropic

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

164
35
anders890:
Citronsyra låter ju som en bra och enkel lösning :) ..jag antar att HC´s munstycken går att plocka av och lägga i blöt oxå? Ja, pumpen väsnas ju en del på HC's system (har sett klippet förut), men å andra sidan så rör det sig inte om så många sekunder eller tillfällen varje dag, så det kan man stå ut med.
Angående dräneringen så får du gärna utveckla det där med petflaskan!? -lecakulor och marknät har jag dock alltid kört i mina tropiska burkar, men det blir ju alltid en vattensamling längst ner bland lecakulorna :)

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
kör kalkfritt vatten så slipper ni ju det problemet också

2966
1645
Hoggaforfan:
Nä det är inte lång tid med blir väl 5ggr om dagen. Då lägger jag hellre de kronorna extra på en tyst pump.
Men jag är ljudallergiker med. Lagt ner några tusen på datorn för att få den tyst :-P

Allas munstycken lär man kunna plocka av och blötlägga

Man kapar av en PET-flaska en lagom bit nedanför korken, ojämn kant eller helst tandad där vattnet kan rinna in från övriga området. Enklast är att sätta i den biten först mot bottnen så korken pekar uppåt sen fylla på med lekakulor runtomkring och så jord. När du sen behöver drenera så har du en smidig kork att skriva av, i med en hävertslang och drenera. När man sen är klar skruvar man på korken igen så inte grodorna ramlar ner.
Tänk dig en uppochnervänd tratt med kork :-)

2966
1645
Hoggaforfan:

Testat pumpen nu och jag kan ju inte säga att den är ljudlös direkt. Nog något tystare än HC's men inte sådär jättemycket.
Vet inte om dysor på gör någon skillnad för mycket av ljudet var iofs att den gurglade och visst kan man leva med ljudet.


164
35
anders890:
Hoggaforfan skrev:
Testat pumpen nu och jag kan ju inte säga att den är ljudlös direkt. Nog något tystare än HC's men inte sådär jättemycket.
Vet inte om dysor på gör någon skillnad för mycket av ljudet var iofs att den gurglade och visst kan man leva med ljudet.


Okej, hur förvarar du pumpen? ..i HC's system följer det ju med en vattenbehållare oxå.. Vore kul att få se lite bilder :)

2966
1645
Hoggaforfan:

Just nu höll jag pumpen i näven med slang ner i handfatet :-P
Måste ju testa nya leksaker direkt.
Det kommer att dyka upp en bygglogg här när allt material har kommit hem. Det blir ett vivarium med vattendel så har mitt vatten där. Annars kostar inte en plastdunk många kronor.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Hoggaforfan skrev:
Testat pumpen nu och jag kan ju inte säga att den är ljudlös direkt. Nog något tystare än HC's men inte sådär jättemycket.
Vet inte om dysor på gör någon skillnad för mycket av ljudet var iofs att den gurglade och visst kan man leva med ljudet.

att pumpen "gurglade" kan det ha berott på att det var luft i den kanske? 

2966
1645
Hoggaforfan:
Tror det har lite med att jag inte hade en dysa på så inget motstånd.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
Okej du får göra ett test med dysorna och återkomma :-P 

2966
1645
Hoggaforfan:

Lät den gå längre nu och med motstånd försvinner gurglandet.
Spelade in lite men youtube verkar fiddla med ljudet.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild