Ny medlem, olika ödlearter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
3
LDJ:
Hej på er.
Ny på detta forum och går i tankarna att skaffa ödla igen.
När jag var ung hade jag ett par gröna leguaner och en halsbands leguan.
Nu när man blivit gubbe och ev flytt till större hus börjar tankarna att skaffa igen komma.
Men detta får tiden utvisa då det blir mycket med det nya huset och barnen först och främst.
Sen vill jag skaffa mig så mycket info och kunskap om arten som möjligt samt dess miljö.
Dom det står imellan är:
*Australian water dragon
*Spiny tailed iguana 
*Savannah monitor
*Skäggagam

 Vet inte hur lätt/möjligt det är att få tag i en Australien waterdragon/Spiny tailed iguana är i Sverige?

Skäggagam är ju väldigt vanlig och en fin ödla, men jag har fastnat för dom helsvarta, svart/röda.
Vet inte om nån i Sverige föder fram denna art i dessa färger?
Och dessa framavlade djuren undrar jag om dom lider av några defekter/sjukdomar? 
Kan ju bli så med vissa framavlade djur.

Så nu får vi se vad som händer framöver!
//Daniel

Medlem i SkHF
983
1106
NellyNiklas:

Välkommen till forumet och tillbaka i hobbyn!

Pogona vitticeps är som du säger väldigt etablerade i hobbyn med en uppsjö olika morpher med olika färgkombinationer, både med och utan fjäll. Alla dessa morpher är i mångt och mycket resultat av inavel och selektiv avel. Vilka specifika morpher man bör undvika får någon annan med djupare insikt uttala sig om.

Intellagama lesueurii, australiensk vattenagam, är lite mer av en raritet. De finns här i Sverige, men miljö- och storlekskraven avskräcker nog de flesta. Det intressanta är att Intellagama lesueurii är nog mer passande till våra temperatur förhållanden är vad Pogona vitticeps är. 
Jag misstänker att de än nog något vanligt förekommande inom hobby i Tyskland. 
Kinesisk vattenagam, Physignathus cocincinus, är dock vanligare här i Sverige. 

De övriga två får någon annan mer kunnig uttala sig om. Varanen brukar jag se ganska ofta medans leguanen har jag nog aldrig lagt märke till. Det i sig betyder givetvis inte att den inte finns. 

Ett tips är att söka upp arterna här på forumet så kan du se de medlemmar som har/har haft arten och inleda en konversation med dem. 

Mvh
Niklas


8
3
LDJ:
NellyNiklas skrev:
Välkommen till forumet och tillbaka i hobbyn!

Pogona vitticeps är som du säger väldigt etablerade i hobbyn med en uppsjö olika morpher med olika färgkombinationer, både med och utan fjäll. Alla dessa morpher är i mångt och mycket resultat av inavel och selektiv avel. Vilka specifika morpher man bör undvika får någon annan med djupare insikt uttala sig om.

Intellagama lesueurii, australiensk vattenagam, är lite mer av en raritet. De finns här i Sverige, men miljö- och storlekskraven avskräcker nog de flesta. Det intressanta är att Intellagama lesueurii är nog mer passande till våra temperatur förhållanden är vad Pogona vitticeps är. 
Jag misstänker att de än nog något vanligt förekommande inom hobby i Tyskland. 
Kinesisk vattenagam, Physignathus cocincinus, är dock vanligare här i Sverige. 

De övriga två får någon annan mer kunnig uttala sig om. Varanen brukar jag se ganska ofta medans leguanen har jag nog aldrig lagt märke till. Det i sig betyder givetvis inte att den inte finns. 

Ett tips är att söka upp arterna här på forumet så kan du se de medlemmar som har/har haft arten och inleda en konversation med dem. 

Mvh
Niklas


Hej och tack för bra svar!
Jo Agamen behöver sitt utrymme och som du säger så är den Kinesika vanlig.
Lite orolig över dessa då dom gnider ansiktet mot glaset och blir skadade.
Vet inte om det går att bygga bort genom större och högre terrarium samt hur man placerar inredningen??
Varanen kommer jag ihåg att alla zoobutiker hade när jag var pojk, samt gröna leguaner.
Tittat mycket på tuben där ena hälften säger att det är bra djur och andra hälften att man inte borde skaffa en.
Får kika runt här och se om jag hittar ägare som du säger! 

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
www.terrariedjur.se/forum/thread/926
Nu är gröna leguaner nog snäppet mindre brutala än nilvaraner och stäppvaraner lite mindre i storlek, men den här tråden är helt klart läsvärd om man funderar på att skaffa stora ödlor.

8
3
LDJ:

EmanuelKarl skrev:
www.terrariedjur.se/forum/thread/926
Nu är gröna leguaner nog snäppet mindre brutala än nilvaraner och stäppvaraner lite mindre i storlek, men den här tråden är helt klart läsvärd om man funderar på att skaffa stora ödlor.


Hej!
Läste allt den tråden, och den är verkligen läsvärd!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild