kameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
georg22:
Hallå! Jag letar efter en kameleont. Hur är olika raser i Sverige? Jag skulle vilja ha en parsons kameleont eller en panterkameleont.
Är det någon som har några tips till uppfödare?
Går det att få tag på en parsons kameleont i Sverige?

5116
3883
Tropfrog:
Jag tror nog att det går att få tag i parsons i Sverige. Åtminstone över tid. Men det är nog en bra idé att utöka sökområdet lite mer.

Kolla upp utställare på kommande mässor i Sverige som kommer söder ifrån. Kontakta dem i god tid innan och se om de kan ta med arten. Kolla med folk som åker till Hamm om de kan hålla utkik och handla åt dig där. Eller ännu bättre, åk dit själv. Det sägs vara en upplevelse i sig.

Bara för kunskapens skull. Inom reptilhobbyn talar man aldrig om raser. När det handlar om djur som avlats på specifika särdrag på liknande sätt som hundar och katter så säger man morpher. Men det tror jag inte man gjort med kameleonter över huvud taget. När man talar om djur av samma art som har olika särdrag på olika platser kallar men det olika lokaliteter. Parsons och panterkameleont är två olika arter, på samma sätt som hund och katt är. Varken olika raser, morpher eller lokaliteter.

Mvh
Magnus 

1229
464
leedragon:
georg22 skrev:
Hallå! Jag letar efter en kameleont. Hur är olika raser i Sverige? Jag skulle vilja ha en parsons kameleont eller en panterkameleont.
Är det någon som har några tips till uppfödare?
Går det att få tag på en parsons kameleont i Sverige?

Tja! arter är det inte raser.
 
Sverige är det dåligt med kameleonter. Parson är svåra. och dyra. en unge kostar 9000 uppåt beroende på lokalitet. Fina som fan lever 20 + år och kräver stort, helst free range, men då är det ett rum som görs om till terrarium och inte att man låtar det traska omkring i vardagsrummet. De måste dvalas vilket är svårare med. De dricker massor, och långsamt så dusch eller sprayande måste ske ett långt tag. äggs kläcks efter 2 år med 2 dvalnings perioder.
Panter finns men  det är inte många som har det nu mera, Björn från bluechameleons brukade ha massor, men det var ett par år sen han hade kameleonter.

Medlem i SkHF
74
39
Kenneth58:
Panter kameleont finns på blocket (tyvärr) arbetskamrat skulle handla en, 700kr

Medlem i SkHF
74
39
Kenneth58:
Sydjockes kameleonter i Höllviken

Han kanske kan hjälpa dig, han var med på utställningen på vellingeblomman, trevlig kille.

Skall finnas en i Malmö som ochså håller på med kameleonter 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild