Studentprojekt med fokus på ormar!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
6
Studentprojekt:
Hej alla aktiva på Terrariedjur.se! 

Jag skulle behöva er hjälp och har fått godkännande från hemsidans förvaltare att lägga upp detta. 

Mitt namn är Wilma och jag läser mastersprogrammet i Experimentell och Medicinsk Biovetenskap på Linköpings Universitet.

Jag ska genomföra ett forskningsprojekt med fokus på ormar under våren 2024. Tidigare studier visar att pytonormar är unika då dessa till skillnad från andra reptiler (krokodiler och varanödlor exkluderat) har ett hjärta som kan separera syrefattigt och syrerikt blod i större utsträckning. Syftet med studien är att undersöka strukturer i hjärtat som kan vara kopplade till denna funktion. 

För att möjliggöra detta letar jag efter hjärtan från döda ormar, främst arter tillhörande familjerna Pythonidae, Elapidae och Boidae. Under våren gjorde jag ett liknande projekt men med fokus på sköldpaddor och ödlor, då insåg jag att det fortfarande finns frågor att besvara och bestämde mig för att utforska och arbeta vidare med detta. Mitt mål var och är fortfarande i huvudsak att ta till vara på material från djur som avlivats i ett annat syfte, till exempel på grund av sjukdom eller svårigheter att omplacera. Dessa djur har då donerats i forskningssyfte till den föregående studien. 

Dock är det svårt att få tag på material på detta sätt och jag behöver därför utforska andra möjligheter. Finns det någon här på Terrariedjur.se som skulle vara intresserad av att bistå och sälja reptiler, med kännedom att dessa kommer avlivas, i syfte av mitt projekt? Givetvis under förutsättningarna att omhändertagande och avlivning sker på ett etiskt sätt, och i överenskomelse med utfärdat etiskt tillstånd från Jordbruksverket.  

Hör gärma av er om intresse eller vidare frågor finns. 

Med vänlig hälsning,
Wilma
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild