Bilder och prat om grön trädpyton.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 83

342
183
DannyF:
Jonas_ skrev:


 

Ni får givetvis göra precis som ni vill för min del :) Men min åsikt att det är ett oerhört jobb med att gjuta in värmeslinga i terrarium står fast, inget jag hade valt att göra iaf :) Finns så mycket bättre & enklare sätt. Lägg slingan i en cellplast (frigolit) i botten fungerar ju precis lika bra & på med en platt sten, kostar endast några få kronor till skillnad mot gjutningsmetoden. Men som sagt var och en får göra precis som dom behagar att göra, min poäng var bara att det blir enormt krångligt när slingan går sönder, för det gör dom tids nog. 

Hade jag haft ett enormt terrarium, jag pratar då över 10kvadrat, då kanske jag hade funderat på eran lösning med att gjuta. 

Sen hade det varit så himla bra borde väl flera i hobbyn använda gjutningsmetoden? Jag har faktiskt aldrig hört en enda privatperson som väljer att göra på det viset. 





du har fattat det hela fel... man gjuter inte in hela sladden i en klump som täcker 100% av terrariets botten, utan enbart den delen man måste värma eller om man ska använda värmeslingan som stöd då tex inte värmepanelen orkar bära allt själv.

om man inte ska ha en marklevande orm som i detta fallet så kan man tex gjuta in kabeln till en sten i valfri form och även måla den om man ill ha det lite snyggare. cement/spackel köper man på tex bauhaus för 35kr för 20kg, tiden du får lägga ner på att gjuta är max 10 min om du inte ska göra någon dekoraton av det hela. glasslåda/gratängform i med lite cement, vänta tills det börjat stelna, rulla i kabeln och sen på med mer cement. släng sen bottensubstrat över så slipper du se den fula cementklumpen.

så vad tar mest tid/är enklast när/om du måste ta ur kabeln ur terrariet? ta ur en sten eller en 4-7 meter kabel som du antagligen försökt gömma lite snyggt?



104
11
_kim_:
Den enda fördelen jag kan se med att gjuta in kabeln är för att slippa att marklevande/grävande arter gräver upp slingan. Jämnare temperatur ? Jag lägger slingan med 5cm mellanrum utan att gjuta in den och temperaturen är då jämn över hela ytan.

//Kim

733
295
markusbabs:
För min del så är panelerna det bästa jag använt. Inga problem alls, kostar lika mycket som en värmeslinga. den klarar också av att värma hela terrariet och ger en bra hotspot. Byggde för två veckor sen fyra stycken nya Chondroburkar som ser ut såhär i taket. Simpelt och bra. 
Dela bilder på din lösning sen :) 

342
183
DannyF:
uhm var hittade du värmepanel för samma pris som värmeslinga? :O  ja fick betala 800kr ink frakt för 75w panel, 80w  slinga ligger runt 350kr har ja för mig.  små burkar klarar nog panelen lätt. men osäker om den klarar mitt 150x120x60.

733
295
markusbabs:
Jag betalade 380kr styck hos Tropic shop. 
Oj, ett så stort Terrarie klarar dem nog inte att värma... Men funkar nog bra som hotspot :)

160
91
turboadde:
Jag förstår faktiskt inte heller vad som är så svårt att gjuta in en värmekabel. Kostar inte många kronor heller om man jämför med mycket annat i hobbyn. Går kabeln sönder är det ju bara göra ny. Att det blir bra värmeutveckling från en gjuten klump kan ju inte vara raketforskning heller då det används i golv och mycket annat. Är man snitsig och vill göra fint så kan man forma och måla med.
Jag kommer säkert inte göra någon själv den närmsta framtiden då jag vill köra med värmepaneler men jag ser helt klart fördelen med det. 

342
183
DannyF:
ja just det! ja tänkte beställa ifrån tropic shop, då dom skulle ha 400.  FYRA HUNDRA KRONOR!!!!! :D  för att frakta det från tyskland till sverige så vart det ebay istället, tror det var 150kr frakt.

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

DannyF skrev:




du har fattat det hela fel... man gjuter inte in hela sladden i en klump som täcker 100% av terrariets botten, utan enbart den delen man måste värma eller om man ska använda värmeslingan som stöd då tex inte värmepanelen orkar bära allt själv.

om man inte ska ha en marklevande orm som i detta fallet så kan man tex gjuta in kabeln till en sten i valfri form och även måla den om man ill ha det lite snyggare. cement/spackel köper man på tex bauhaus för 35kr för 20kg, tiden du får lägga ner på att gjuta är max 10 min om du inte ska göra någon dekoraton av det hela. glasslåda/gratängform i med lite cement, vänta tills det börjat stelna, rulla i kabeln och sen på med mer cement. släng sen bottensubstrat över så slipper du se den fula cementklumpen.

så vad tar mest tid/är enklast när/om du måste ta ur kabeln ur terrariet? ta ur en sten eller en 4-7 meter kabel som du antagligen försökt gömma lite snyggt?




Nej jag har inte fattat det fel, förstår precis vad ni menar :) Men tror vi avslutar diskussionen om att gjuta in värmeslingan här då vi har vitt skilda åsikter i frågan :) Sen har ju alla lite olika förutsättningar hemma, hur många terrarier man har, vilka arter man kör på osv osv.. Jag fördömer absolut inte eran grej med att gjuta, men tycker dom sätt jag prövat hittils är bra mycket smidigare och billigare, att hålla det enkelt är viktigt om man har många burkar. 

Jag använder endast slinga till marklevande arter, i övriga burkar kör vi på värmepaneler (från tropic-shop såklart ;).) 

DannyF har du kollat så panelerna du beställde är vattentåliga, alltså klarar att vara i hög luftfuktighet? Har en kompis som också beställde från e-bay men det funkade inge bra med dom panelerna i terrarium, men finns säkert en uppsjö med olika typer av paneler att välja på :) 


733
295
markusbabs:
Jag tänke också köpa från Ebay förut, vet inte vilka du köpt. Men dom som jag kollade på var till för kycklingar och var ej anpassade för vattenstänk osv, blev därför Tropic shop. Deras har bra kvalitet och är fortfarande billigare än andra märken iklusive frakten (tex Lanzo herp) 

Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:
Så var det i min kompis fall också, panelerna var mycket dåligt rustade för vattenstänk & luftfuktighet... men dom var ju billiga iaf ;) Ibland tjänar man rejält på att köpa bra grejer med kvalitet!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 83
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild