Araknofobiker...får snart min första fågelspindel - lite nybörjarfrågor m.m.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Jag kommer snart få hem min första spindel (men om jag klarar av detta ok så blir det antagligen inte den sista). Trodde att hon skulle komma denna vecka…men i söndags fick jag reda på att hon ser ut att förbereda sig för öms, så jag får vänta lite till.

Valet föll tillslut på en ung (juvenil?) B. hamorii. Det är enligt uppgift en tös ???? och hon är ca 5,5-6cm. Vad jag kan se på bilden jag fick häromdagen så är hon en mycket vacker liten dam…för att vara en läskig spindel, haha (enorm för mig…men fortfarande liten för att vara en fågelspindel).

Jag är jättenervös inför att få över henne från det hon kommer i (hon kommer skickas med post) och hennes nya hem, men hoppas att det ska lösa sig så smärtfritt (och panikfritt, haha) som möjligt. Min förhoppning är att jag helt enkelt kan lägga in det hon kommer i, i hennes nya bostad och låta henne gå ut självmant. Hon ska vara enligt uppgift vara en lugn tjej, så hoppas det ska gå fint trots allt.

Förutom att jag är nervös så är jag även jätteglad att jag äntligen (galet nog…ibland undrar jag hur f@n jag tänker, haha) tagit steget och ska få hem min första spindel.

Det var inte jättelänge sedan jag sa ”…det kommer aldrig komma en fågelspindel över min tröskel…”. Trots detta har jag innerst inne under många år hoppats på att jag skulle komma till en punkt när jag trots min fobi; skulle våga ta steget och skaffa en och förhoppningsvis på allvar ”jobba med min fobi”. Jag hatar att vara rädd för ett djur, ett djur som egentligen är mindre och betydligt känsligare än mig…det är ju jag som är farlig, inte den. Min hjärna förstår detta…men det är mina instinkter och känslor som behöver övertygas. Jag hoppas denna dam ska hjälpa till med det. Självklart skaffar jag inte henne bara för att jag ska försöka bota mig själv, utan för att jag är intresserad av dessa djur. Se mer information kring min fobi osv. här: www.terrariedjur.se/forum/thread/10327

Jag har letat upp diverse saker för att inreda till henne och även fixat ett ”peta på henne försiktigt- om hon inte vill röra sig- verktyg” (pensel med längre skaft). Har även letat fram en ”catch cup” (som jag verkligen hoppas att jag slipper använda mig av… i alla fall precis i början).

Jag har några alternativ för vilken bostad hon ska få bo i medan hon växer upp, men kan inte välja så jag behöver lite hjälp och råd känner jag. Först var jag helt säker på vilken jag skulle använda…men så råkade jag såklart hitta skräckhistorier häromdagen (där spindlar gnagt sig ur sådana på nolltid). Även om jag nu tagit (det för mig enorma steget) till att bli spindel-matte…så är jag inte på långa vägar redo för en ”frigående spindel”. Hon MÅSTE stanna i sin bostad (annars blir det ”dags att bränna ner lägenheten läge”, haha).

Alternativen jag har tillgängliga är:

Två olika storlekar av ”petbox” där jag tror att den mindre skulle vara lämpligast i så fall (den är runt 25-30 cm lång eller så). Har som sagt en lite större som även den är tom i nuläget, den är dock lite mer sliten (speciellt i locket) så skulle nog föredra den lite mindre i första hand. Det var i alla fall min tanke från början, tänkte att kanon jag har en del olika lämpliga jag kan använda…men så läste jag att de kan gnaga sig ur locket = panik, så vad gör jag nu??

Kan en plastlåda som ex. smartstore-låda fungera? Är det ett mer rymningssäkert alternativ? Hur stora och hur många ventilationshål ska jag ha då? Vilken storlek är bäst i så fall? Jag har lite olika storlekar hemma ex. Smartstore nr 12, 28x28x17 cm (den har dock redan ventilation, både i locket och på sidorna, haft syrsor i den), nr 3, 21x17x15 cm, även denna har ventilation, använd som transportlåda och för mjölmaskar jag ska mata bort m.m. Sedan har jag lite större lådor, smartstore nr 15, 40x30x19 cm (har flera, en del med ventilation som använts för ex. zophobas, syrsor m.m. och en del jag kan göra ventilation i). Ventilation = hål gjorda genom att använda en ”glödritningspenna” att smälta hål med. Storleken på hål varierar, men är ganska små generellt sätt.

Jag har även funderat på om det kanske skulle kunna fungera med en sådan här 10 liters låda från Ikea www.ikea.com/se/sv/p/ikea-365-matlada-med-lock-rektangulaer-plast-s79276760/  …men skulle helst använda mig av något jag redan har hemma så jag äntligen kan få börja göra i ordning till henne.

Trodde ju att jag hade allt klart…men så läste jag att de enkelt kan ta sig ur en petbox och då blev jag ”lite” panikslagen. Jag måste göra i ordning en bostad till min nya dam snarast (även om det blir till att vänta lite längre på henne nu), vill såklart ha allt redo innan hon anländer. Vill kunna placera henne i sin nya bostad och känna mig trygg med, att hon inte kan ta sig ut och slippa panikflytta henne för att hon gnager sig igenom (vill gärna inte behöva flytta henne innan hon ska flytta till sin ”vuxenbostad” eller så). Hjälp!

När hon blivit större så har jag t.ex. ett 30x30x30 cm Exo Terra som står tomt i nuläget (som jag tänkt byta ut nättaket på till glas eller akryl med ventilation i) men har funderat på att köpa flera mindre Exo Terra för diverse olika ”småsaker”, ex. 20x20x20/30 cm och dylikt. 

Även funderat på andra typer av glasterrarium som skulle kunna fungera bra för spindlar. Sett att många har typ. plastlådor, akrylboxar osv. också... men vill att det ska vara totalt rymningssäkert (och gärna fint också)! Hur har ni era spindlar? Bäst med terrarium eller låda ur ”får absolut inte lyckas ta sig ut” synpunkt? I början känns det inte som att det estetiska spelar så stor roll, men senare skulle jag föredra att ha någonting fint för henne (och ev. andra spindlar).

En annan fråga kring själva inredningen av hennes nya bostad osv. Hur stor vattenskål är lämplig för en spindel i hennes storlek (5,5–6 cm)?

När det kommer till substrat så har jag ogödslad torv (i en stor bal från Granngården), plantation soil från Exo Terra samt en special-jord från Komodo som heter Invertebed. Har tänkt mixa ihop dessa samt ev. lägga till något mer…är det en god idé eller vilket substrat skulle ni rekommendera för en spindel som ska leva torrt? Kan man lägga till några torra löv eller så (för att få det fint, förstår att hon inte kommer bry sig nämnvärt, haha), i så fall vilken slags löv (vill såklart inte råka stoppa in något giftigt/farligt hos henne)?

Om ni har något ni absolut tycker att en nybörjare ska veta eller så, så får ni gärna komma med tips och råd, allt uppskattas. Jag är ju väldigt ny på detta (även om jag varit intresserad länge och försökt lära mig så mycket som möjligt såklart) så tips från er som har fågelspindlar redan, är såklart mycket värdefulla.

Jag vill ju naturligtvis att min nya lilla tjej ska få ett så bra liv som möjligt, oavsett att jag tycker att hon är läskig, haha. Jag älskar djur och oavsett min araknofobi, så vill jag absolut inte orsaka henne obehag eller bidra på något sätt till att hon mår dåligt.

Jag vill understryka så att det inte blir några missförstånd eller så, jag har INTE köpt denna spindel endast för att minska/bota min fobi. Det är absolut en bidragande faktor i valet att skaffa spindel, men en stor del är också att jag alltid varit intresserad och fascinerad av dessa djur. Jag kommer göra allt för att ta hand om henne väl, för precis som alla andra djur jag har och någonsin har haft; så är hon värd det bästa.

Mvh/Animallover_1984

 

 

 

 

352
269
Animallover_1984:
Animallover_1984 skrev:


Valet föll tillslut på en ung (juvenil?) B. hamorii. Det är enligt uppgift en tös ???? och hon är ca 5,5-6cm. Vad jag kan se på bilden jag fick häromdagen så är hon en mycket vacker liten dam…för att vara en läskig spindel, haha (enorm för mig…men fortfarande liten för att vara en fågelspindel).

 


Det var inte meningen att det skulle vara en massa frågetecken efter "...en tös...", vet inte hur det gick till men skulle vara :-)

19
3
Greven:
herperschoise.se/product.html/nanoterrarium-20x20x20

352
269
Animallover_1984:
Greven skrev:
herperschoise.se/product.html/nanoterrarium-20x20x20


Menar du att jag ska skaffa ett eller va? Det går inte att beställa terrarier från Herpers choice (står på deras hemsida att de ej skickar eftersom de ofta går sönder under transporten) och jag har inte körkort (nej, jag kommer inte sätta mig flera timmar på bussar och tåg).

Jag har som sagt funderat på att skaffa fler små Exo Terra längre fram, men eftersom det skulle krävas (för både spindelns säkerhet och min "piece of mind") att jag skulle byta ut nätet mot plexiglas eller glas innan (dvs. det skulle ta tid innan det skulle vara klart för inflytt) så känns det inte speciellt aktuellt just nu. Jag skulle varken hinna få hem terrariet eller få det klart för inflytt (skaffa plexiglas/glas, silikon som ska härda osv.) innan spindeln anländer så...behöver ordna med någon annan bostad åt henne. 

Bäst vore definitivt något jag redan har hemma (även IKEA känns uteslutet nu, skulle inte hinna få hem det) eftersom jag precis fått reda på att den lilla damen redan har ömsat och är redo att skickas. Hon kommer skickas i början på nästa vecka.   

Mvh/Animallover_1984

26
19
Lotuswave:
Don't worry, she won't escape, just don't forget to lock the door haha 

352
269
Animallover_1984:
Lotuswave skrev:
Don't worry, she won't escape, just don't forget to lock the door haha 


Thank you so much for the reassurance. Also, there is no way in hell that I will forget to close the lid :-)

26
19
Lotuswave:
You have been doing really good job so far, doing researching and such. So don't worry, you will get there by time :) just enjoy it. I started with not so  help whatsoever, and I am still learning but it is not that hard really.  Youtobe has some good vidoes can teach us. 

And follow your heart, pick some interesting and fun SP to have . even you are beginner. I found my first few choices such as Brachypelma boehmei just dull after time. 

352
269
Animallover_1984:
Lotuswave skrev:
You have been doing really good job so far, doing researching and such. So don't worry, you will get there by time :) just enjoy it. I started with not so  help whatsoever, and I am still learning but it is not that hard really.  Youtobe has some good vidoes can teach us. 

And follow your heart, pick some interesting and fun SP to have . even you are beginner. I found my first few choices such as Brachypelma boehmei just dull after time. 


Thank you, I strongly believe in doing a lot of research before getting any new pet, no matter what species or type of pet. Though, this time it feels even more important, because I am not only getting a new pet; I am also trying to “cure myself” so I have to make sure to take everything in small steps and really think it through.

The last thing I want to do, is to rush into things and not be able to handle it…so I am really hoping that this will end well. Despite all my research there is really nothing that can truly prepare me for what is to come (there is quite the difference between watching videos and doing research… and having to care for the animal in person). I will have to be able to care for her and I will have to be ok with her living in my house…so, I really hope I am going to get use to her sooner rather than later…or I might not sleep all that well for a while…ha-ha.

Despite my fears, I really do believe this is the right thing for me to do, and I am so happy that I finally found the courage; to go ahead and order my first tarantula.

I do not think I will find my choices of species dull, because I do not want or expect much activity in an animal such as this. Because of my phobia I prefer “dull” and sedentary species and I do not believe this will ever change. I would for example never even consider getting an old world (no matter how experienced etc. I would be) and I do not feel any “need” to get a “cool” species or whatever. I might get some slightly flightier species in the future such as a c. elegans or a “GBB” but nothing “crazier” than that.

I have a “Pacman frog” and I love her like crazy…she is not doing much at all…if she moves a few centimeters… that is a big deal, haha.  I have other active animals (such as for example two absolutely crazy parrots) and I am totally fine with getting some “boring” tarantulas. You know, that is just doing their thing…sitting in one spot and waiting for some food to walk by :-) just like my little adorable “pet rock” frog.

26
19
Lotuswave:
Hahahahaha your pet rock frog :) so funny that i died a little....i can imagine that. Then you really gonna enjoy your new girl. They are very much a rock...a beautiful one tho...orange...

It is very brave of you to make such a desicion. face your fear and cure it. I also have few friends have spider phobia, most of them actually enjoyed my little collection and become intersted in tarantulas. Only one of them still refused to come over haha...so we have to move our board games to somewhere else  -_-!!

352
269
Animallover_1984:
Lotuswave skrev:
Hahahahaha your pet rock frog :) so funny that i died a little....i can imagine that. Then you really gonna enjoy your new girl. They are very much a rock...a beautiful one tho...orange...

It is very brave of you to make such a desicion. face your fear and cure it. I also have few friends have spider phobia, most of them actually enjoyed my little collection and become intersted in tarantulas. Only one of them still refused to come over haha...so we have to move our board games to somewhere else  -_-!!


Ha-ha, “pet rocks” are pets too and yes, I am sure I will enjoy my new orange one as well :-)…after some “getting-use-to-time”.

My “pet rock” (frog) is called Fiona and loves to eat and…yeah…that is it :-) She would not hesitate to try to bite me; if I would put my fingers anywhere near her (and these frogs happen to have teeth that could do some damage).



Thank you …but I am not sure that I feel all that brave (*laughing nervously to myself*), ha-ha. I especially do not believe that I will feel brave, the day that she eventually arrives and I have to go and pick up the package and carry her home to (somehow) get her from the shipping box into her new enclosure. I am going to be sooooooooooo nervous…but hey, what is the worst thing that could happen...I mean…I am just freaked out by my new pet…it will be totally fine…right? Ha-ha

I can definitely relate to your friend not wanting to come over. It was not that long ago, I myself stated that I will never ever let a tarantula enter my home…and…strangely, here we are…

I am honestly not sure if any of my family members will ever dare to enter my apartment again (pretty much everyone but my dad is terrified of spiders)…but then again, one of my sisters would definitely never visit me if I ever get a snake…and guess what, I really want some snakes :-)…so I guess I will forever be the one visiting them, ha-ha
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild