En araknofobikers väg till spindelägare...eller en araknofobikers bekännelser eller nåt :-)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Då så…då skriver jag det där jag aldrig i mitt liv trodde att jag skulle skriva då…möjligen ett starkt tecken på att jag blivit komplett galen…men ändå ???? Kanske har ni redan läst mitt svar i en annan tråd där jag ”outade” mina planer lite men i alla fall…

Jag har i hela mitt liv (eller ja, så länge jag kan minnas i alla fall) varit fullständigt livrädd för spindlar, araknofobi som heter duga. Jag klarar väldigt små spindlar…alltså får inte total panik, men får jag en på mig så är det ändå panikkänsla trots att jag kan låta de vara om det ex. sitter en liten i ett nät i mitt terrarierum eller så. Jag hade under en period en mindre spindel boendes (hade gjort sig ett nät) mellan två blomkrukor på min fönsterbräda, den ömsade flera gånger osv. så bodde där ett tag tills den antingen flyttade/tog sig ut eller dog. Ibland gav jag den flugor och annat som tagit sig in, intressant att kolla på…på lite avstånd.

Fick "in" (jag har insett i efterhand att den med stor sannolikhet redan bodde här innan jag flyttade in) en rejält stor husspindel i lägenheten vid ett tillfälle som exempel på omfattningen av min fobi. Den sprang förbi mig då jag satt på golvet =utan att jag vet hur så var jag direkt typ. en halvmeter till en meter bort, ståendes. Jag lyckades mosa den med min papperskorg som stod i närheten (ja, jag vet…djurvännen som ”mördar” djur…men jag klarar inte att göra på något annat sätt, min panik är för stor). Efter det satt jag sedan och skakade i flera TIMMAR! Total ångest helt enkelt. Husspindlar är för mig den absolut vidrigaste och jobbigaste ("fobimässigt") av de spindelarter vi har i Sverige...såna som ser ut som svarta änkor är också fullständigt vidriga. 

På bakgrund av denna förlamande panikångestkänsla…så skulle jag verkligen vilja kunna bli bättre eller allra helst bli av med denna fobi. Det är jobbigt att vara livrädd för öppna fönster och dörrar när det är sommar, att kolla runt sig konstant etc. Jag har alltid hatat källare, garage osv. Jag älskar sommaren, värmen osv. men i hela mitt liv så har sommaren kommit med baksidan att det är större risk att få in spindlar, få spindlar på sig osv. vilket tar bort en rejäl del av charmen med sommaren tyvärr.

Jag är dock trots allt jag skrev ovan väldigt intresserad och fascinerad av spindlar och har inga problem att titta på bilder och typ. dokumentärer/Youtube-klipp med fågelspindlar och dylikt (har dock vid enstaka tillfällen varit mer lättskrämd efteråt...typ hoppat till om jag fått ett löv på mig, haha och fått rysningar läng ryggraden).

På senare tid har jag blivit bättre även med detta och har inte känt samma obehagskänslor efteråt på länge. Jag har även blivit bättre på att hantera när spindlar kommer in eller så (åtminstone när de är små eller i alla fall hyfsat små). Får inte samma panik utan kan även titta på spindlar på ett annat sätt om jag ser de ute, alltid tyckt att de är intressanta djur…men skräckinjagande, haha.

Att titta på en fågelspindel i ett terrarium fungerar också...dock tycker jag att det är jobbigt att behöva öppna terrariet osv. Vid ett tillfälle när jag praktiserade i en zoobutik (i tonåren) så gick terrariet inte att stänga och spindeln kom springande mot öppningen. För mig = världens jobbigaste mardröm och det var nära att jag lämnade butiken för att aldrig komma tillbaka igen, haha.

Ibland har jag tänkt tanken att jag kanske skulle skaffa mig en spindel och därmed tvingas ta hand om den och på så vis (förhoppningsvis) bli mindre panikslagen efter ett tag…oftast har jag slagit bort tanken och tänkt att jag måste vara galen…men inte längre...

Jag tittar gärna på (japp, vet att jag är konstig, haha) Tom Moran/”Toms Big Spiders”, "the Tarantula Collective" och liknande på Youtube. Väldigt intressant. Kollar även på andra som kanske kan räknas till mer ”vill få effekt” kanaler som t.ex. ”Dark Den” och liknande, underhållande (och ibland sorgligt) även om jag ärligt talat håller på att avlida varje gång en spindel kutar iväg (”bolts”) eller rymmer.

Jag mådde verkligen skitdåligt när jag tog hem dubias (inte ett fan av såna kryp heller) men har lugnat mig ganska mycket (första gången jag hade dubia hemma så sov jag med en lampa som lös mig rakt i ansiktet…tänkte att risken kanske minskar att jag vaknar med en i fejjan då, haha) …även om jag absolut inte vill ta i en, så tog jag t.ex. en rymling (vet fortfarande inte hur och varifrån hon rymde, men hon hittades i en låda med papper) med ro. 

Vet inte om det skulle kunna bli likadant/liknande med spindlar. Jag gillar inte kackerlackor osv. men har inte vad jag skulle kalla regelrätt fobi för dessa kryp…spindlar ligger liksom på en annan nivå av läskiga för mig. Dock har jag ju inte heller samma stora intresse och fascination för dessa kryp som jag har när det kommer till spindlar heller så…det kanske jämnar ut sig. 

Snart kommer jag få hem min allra första fågelspindel, men om allt går bra…antagligen inte den sista. Jag är väldigt nervös men också jätteglad att jag äntligen vågat ta (det enorma) steget till att bli ”spindel-matte”. Min spindel är betald och väntar på att skickas…men först ska det tydligen ömsas, så blir lite mer väntan för mig…men snart så. Här finns en tråd med mer ingående information om mitt nya husdjur: www.terrariedjur.se/forum/thread/10328

Mvh/Animallover_1984
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild